Pengembangan Multimedia Interaktif Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di SMPN 1 Pariangan
DOI:
https://doi.org/10.30983/lattice.v5i1.9238Keywords:
Multimedia interaktif, Canva, MotivasiAbstract
The problem in this articlel is the low motivation to learn mathematics of SMPN 1 Pariangan students due to the lack of teaching materials and media in the SPLDV material. To overcome this, teaching media are needed that can increase student learning motivation. This study aims to produce valid, practical, and effective Canva-based interactive multimedia. This study uses the Research & Development method with a 4-D development model, but the dissemination stage was not implemented. Data were collected through questionnaires with instruments in the form of validation sheets, teacher response questionnaires, students, and motivation questionnaires. Data analysis used the validation percentage formula and N-Gain. The results showed that Canva-based interactive multimedia had a very valid level of validity (90.24%). The practicality test showed that the teacher response questionnaire (92.58%) and students (90.63%) were in the very practical category. Effectiveness on learning motivation showed an N-Gain score of 0.616 (moderate category) or 61.6% (quite effective).
Permasalahan dalam artikel ini adalah rendahnya motivasi belajar matematika siswa SMPN 1 Pariangan akibat kurangnya bahan dan media ajar pada materi SPLDV. Untuk mengatasinya, dibutuhkan media ajar yang dapat meningkatkan motivasi belajar siswa. Penelitian ini bertujuan menghasilkan multimedia interaktif berbasis Canva yang valid, praktis, dan efektif. Penelitian ini menggunakan metode Research & Development dengan model pengembangan 4-D, namun tahap disseminate tidak dilaksanakan. Data dikumpulkan melalui angket dengan instrumen berupa lembar validasi, angket respon guru, siswa, dan angket motivasi. Analisis data menggunakan rumus persentase validasi dan N-Gain. Hasil penelitian menunjukkan multimedia interaktif berbasis Canva memiliki tingkat validitas sangat valid (90,24%). Uji praktikalitas menunjukkan angket respon guru (92,58%) dan siswa (90,63%) dalam kategori sangat praktis. Efektivitas terhadap motivasi belajar menunjukkan skor N-Gain 0,616 (kategori sedang) atau 61,6% (cukup efektif).
References
S. Sihombing, H. R. Silalahi, J. R. Sitinjak, and H. Tambunan, “Analisis Minat dan Motivasi Belajar, Pemahaman Konsep dan Kreativitas Siswa terhadap Hasil Belajar Selama Pembelajaran dalam Jaringan,” J. Pendidik. Mat. (JUDIKA Educ., vol. 4, no. 1, pp. 41–55, 2021, doi: 10.31539/judika.v4i1.2061.
Nuridayanti, S. Muryaningsih, Badriyah, E. Markiano Solissa, and K. Mere, “Peran Teknologi Pendidikan dalam Implementasi Kurikulum Merdeka,” J. Teach. Educ., vol. 5, no. 1, pp. 88–93, 2023.
K. Yuliani H and H. Winata, “Media Pembelajaran Mempunyai Pengaruh Terhadap Motivasi Belajar Siswa,” J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, vol. 2, no. 1, p. 259, 2017, doi: 10.17509/jpm.v2i1.14606.
W. D. Pratiwi, “Pengaruh Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Siswa,” Skripsi, vol. 53, no. 9, pp. 1689–1699, 2019.
T. S. Purwaningrum and A. Faradillah, “Sikap Siswa Terhadap Penggunaan Teknologi Dalam Pembelajaran Matematika Ditinjau Berdasarkan Kemampuan,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 2, pp. 1044–1054, 2020, doi: 10.31004/cendekia.v4i2.287.
P. I. Febriani, G. H. Medika, and Fauzal, “Pengaruh Penggunaan LKPD terhadap Motivasi Belajar Matematika pada Materi Fungsi Kuadrat Kelas IX MTs N 11 Agam,” Jurnal Pendidik. dan Kegur., vol. 1, no. 9, pp. 775–781, 2023, [Online]. Available: http://www.nber.org/papers/w16019
N. Wahyuni, K. R. Yuberta, and U. Huda, “Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Multiple Intelligences pada Materi Bangun Ruang Kelas VIII,” Lattice J. J. Math. Educ. Appl., vol. 4, no. 1, pp. 52–64, 2024, doi: 10.30983/lattice.v4i1.8491.
N. Cholis, F. I. Sholihah, and Y. Krisno Wicaksono, “Pengembangan Bahan Ajar Matematika Falak untuk Mahasiswa di UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung,” Lattice J. J. Math. Educ. Appl., vol. 4, no. 2, pp. 173–189, 2024, doi: 10.30983/lattice.v4i2.9067.
M. B. Tabrani, P. Puspitorini, and B. Junedi, “Pengembangan multimedia interaktif berbasis Android pada materi kualitas instrumen evaluasi pembelajaran matematika,” J. Inov. Teknol. Pendidik., vol. 8, no. 2, pp. 163–172, 2021, doi: 10.21831/jitp.v8i2.42943.
A. P. Arum, “Strategi Pembelajaran Kooperatif Pada Mata Kuliah Penataan Rambut,” JTP - J. Teknol. Pendidik., vol. 22, no. 2, pp. 132–139, 2020, doi: 10.21009/jtp.v22i2.16490.
R. Jannah, “Learning dengan Menggunakan Adobe Flash Cs 6 Siswa Kelas XI MAN 2 Padang,” Nat. Sci. J., vol. 3, no. 2, pp. 429–437, 2017.
Nurul Annisa and Rahmawati Darussyamsu, “Validitas dan Praktikalitas Pengembangan Multimedia Interaktif pada Materi Sistem Koordinasi untuk Kelas XI SMA/MA,” J. Biol. dan Pembelajarannya, vol. 10, no. 1, pp. 49–57, 2023, doi: 10.29407/jbp.v10i1.19722.
D. T. P. Yanto, “Praktikalitas Media Pembelajaran Interaktif pada Proses Pembelajaran Rangkaian Listrik,” INVOTEK J. Inov. Vokasional dan Teknol., vol. 19, no. 1, pp. 75–82, 2019, doi: 10.24036/invotek.v19i1.409.
R. Ananda and F. Hayati, Variabel Belajar. Medan: CV. Pusdikra Mitra Jaya, 2020.
I. Sukarelawa, T. kus Indratno, and Su. M. Ayu, N-Gain VS Stacking. Yogyakarta: SuryaCahaya, 2024.
S. Hadi, “Prosiding TEP & PDs : Efektifitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar,” Semin. Nas. Teknol. Pembelajaran Dan …, vol. 97, no. 1, p. 15, 2017.
M. Munawir, A. Rofiqoh, and I. Khairani, “Peran Media Interaktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran SKI di Madrasah Ibtidaiyah,” J. AL-AZHAR Indones. SERI Hum., vol. 9, no. 1, pp. 63–71, 2024.
S. Fadar, “Analisis Penggunaan Multimedia Pembelajaran Interaktif Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Matematika,” ANARGYA J. Ilm. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 1, pp. 46–54, 2021, doi: 10.24176/anargya.v4i1.5860.
D. N. Kamila, Hanifa Rachmah, Ducha Nur. 2014. “VALIDITAS MULTIMEDIA INTERAKTIF MODEL TUTORIAL SISTEM PEREDARAN DARAH MANUSIA Hanifa Rachmah Kamila Nur Ducha” 1: 4.Kamila, Hanifa Rachmah, “VALIDITAS MULTIMEDIA INTERAKTIF MODEL TUTORIAL SISTEM PEREDARAN DARAH MANUSIA Hanifa Rachmah Kamila Nur Ducha,” vol. 1, p. 4, 2014.
M. Audhiha, A. Febliza, Z. Afdal, Z. A. MZ, and R. Risnawati, “Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Adobe Animate CC pada Materi Bangun Ruang Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah,” J. Basicedu, vol. 6, no. 1, pp. 1086–1097, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i1.2170.
Y. S. Rambe, F. Rozi, E. Mailani, A. P. Sirait, I. Free, and U. Manurung, “PENGEMBANGAN MULTIMEDIA INTERAKTIF MENGGUNAKAN CANVA PADA PEMBELAJARAN IPAS KELAS IV SDN 19 RANTAU UTARA T . A 2023 / 2024 Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Universitas Negeri Medan Surel : [email protected] PENDAHULUAN Pada zaman s,” vol. 8, no. 4, pp. 715–726, 2024.
Ainiyah and Roisatul, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Materi Gymnospermae di Kelas X SMA Negeri I Jombang,” J. MathEdu (Mathematic Educ. Journal), vol. 0, no. 0, pp. 43–51, 2022.
A. Masruroh and M. Nurfitriyanti, “Pengaruh Kecemasan dan Percaya Diri Terhadap Prestasi Belajar Matematika,” Pros. Disk. Panel Nas. Pendidik. Mat., no. 80, pp. 103–110, 2022.
J. Sawitri, R. Disurya, P. Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, F. Keguruan dan Ilmu Pendidikan, U. A. PGRI Palembang Jl Jend Yani Lrg Gotong Royong, and U. Palembang, “Hubungan Antara Pemberian Reward Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran PKN SDN Talang Leban,” J. Educ., vol. 06, no. 01, pp. 6164–6170, 2023.
A. Rahmawati and N. Nurafni, “Pengembangan Media Interaktif Berbasis Canva pada Materi Pecahan dalam Meningkatkan Numerasi Matematika di SD,” Ideguru J. Karya Ilm. Guru, vol. 9, no. 3, pp. 1842–1849, 2024, doi: 10.51169/ideguru.v9i3.1392.
Downloads
Published
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 Jihan Safitri, Isra Nurmai Yenti, Elda Herlina, Nola Nari

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
