Model Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) Untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa
DOI:
https://doi.org/10.30983/lattice.v4i1.8634Keywords:
Berpikir Kreatif Matematis, Model Pembelajaran, Creative Problem SolvingAbstract
The creative mathematical thinking abilities of 9th-grade students at SMP N 1 2x11 Enam Lingkung are lacking. This is evident in their difficulty generating multiple ideas and struggling to find solutions when tackling exercise questions. Introducing the Creative Problem Solving (CPS) learning model is proposed as a potential solution to this issue. This study aims to compare the mathematical creative thinking skills of 9th-grade students at SMP N 1 2x11 Enam Lingkung who are exposed to the CPS learning model. Using a Quasi-Experimental design, specifically a Randomized Control Group Only Design, the study selects class IX.A as the experimental group and class IX.E as the control group. The results of this study obtained the average score of mathematical creative thinking ability in the experimental class (CPS) which was 78.125, while in the control class with scientific learning, it was 68.125. From the data processing of students' mathematical creative thinking skills, it was carried out through a t-test, so that, .= 6.3192 while in df = 62 with a confidence level of 95% was obtained. 1.99. Because of, . 6.3192 > . 1.99. Therefore, it is concluded that the mathematical creative thinking ability of students by applying the CPS type cooperative learning model is higher than the mathematical creative thinking ability of students with scientific learning
Kemampuan berpikir kreatif matematis siswa kelas IX SMP N 1 2x11 Enam Lingkung belum berkembang dengan baik. Hal ini ditunjukkan saat siswa menjawab soal latihan yang diberikan siswa belum mampu menghasilkan banyak ide dan tidak lancar dalam menemukan solusi. Menerapkan model pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) menjadi salah satu cara untuk mengatasi permasalahan tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk membandingkan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa kelas IX di SMP N 1 2x11 Enam Lingkung yang belajar menggunakan model pembelajaran CPS. Jenis penelitian ini adalah True Experiment, dan desain Randomized Control Grup Only Design. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas IX dan sampel terpilih kelas IX.A untuk eksperimen dan kelas IX.E untuk kontrol. Hasil penelitian ini mendapatkan nilai rata-rata kemampuan berpikir kreatif matematis kelas eksperimen (CPS) yaitu 78,125, sedangkan pada kelas kontrol dengan pembelajaran saintifik yaitu 68,125. Dari pengolahan data kemampuan berpikir kreatif matematis siswa dilakukan melalui uji-t, sehingga diperoleh = 6,3192 sedangkan pada df = 62 dengan taraf kepercayaan 95% diperoleh 1,99. Karena 6,3192 > 1,99. sehingga disimpulkan kemampuan berpikir kreatif matematis siswa dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe CPS lebih tinggi daripada kemampuan berpikir kreatif matematis siswa dengan pembelajaran saintifik
References
Munandar, Kemampuan Berpikir Kreatif. Jakarta, 2009.
A. Susanto, “Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Model Reciprocal Teaching (Rt) Dan Model Air Auditory Intellectualy Repetition (Air),” Math Educ. J., vol. 3, no. 2, pp. 219–230, 2019, doi: 10.15548/mej.v3i2.677.
I. Faturohman, D. Ekasatya, and A. Afriansyah, “Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa melalui Creative Problem Solving,” vol. 9, no. 1, 2020.
R. Wahid, R. Eliza, and A. Susanto, “Menggunakan Pendekatan Metaphorical Thinking,” J. Cerdas Mhs., pp. 12–22, 2023.
S. Eniza, T. Rahmat, P. Firmanti, and G. H. Medika, “Berpikir Kreatif Siswa Ditinjau dari Kemampuan Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 8, pp. 15876–15887, 2024, [Online]. Available: https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/14637/11206
M. D. J. Saputra and I. N. Aini, “Kemampuan Berpikir Lateral Siswa SMP Dalam Memecahkan Soal Matematika Berbasis Masalah,” Lattice J. J. Math. Educ. Appl., vol. 3, no. 2, p. 196, 2023, doi: 10.30983/lattice.v3i2.7627.
D. A. Prameswari and M. Muniri, “Karakteristik Berpikir Intuitif Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Kemampuan Matematika,” Lattice J. J. Math. Educ. Appl., vol. 3, no. 1, p. 79, 2023, doi: 10.30983/lattice.v3i1.6554.
E.P. Torrance, “"Torrance Test of Creative Thingking,” J. Creat. Behav., vol. 8(3), pp. 200–210, 1974.
J. Peter, “The Importance of Creative Thingking in Problem Solving,” Educ. Res. J., vol. 9(4), pp. 145–158, 2004.
R. Novianti, “Tantangan dalam Pengembangan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa,” J. Pendidik. dan Pembalajaran, no. 5(3), pp. 15–24, 2016.
G. M. Muhammad, A. Septian, and M. I. Sofa, “Penggunaan Model Pembelajaran Creative Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. 7, no. 3, pp. 315–326, 2018, doi: 10.31980/mosharafa.v7i3.512.
M. Hosnan, “Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Sains,” J. Pendidik., no. 6(2), pp. 80–8, 2014.
I. M. L. M. Jaya, Metode Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia, 2020.
S. Sumadi, Metodologi Penelitian Cetakan Ke 25. Jakarta : PT Rajagrafindo Persada, 2014.
P. Saputra, A. Susanto, F. Mardika, and W. Fajriah, “Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dengan Model Eliciting Activities dan Problem Based Learning,” vol. 01, no. 01, pp. 17–24, 2023.
Y. W. Andesta, R. Eliza, and A. Susanto, “Efektivitas Penerapan ModelPembelajaran Problem Posing Tipe Post Solution Posing Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Berpikir Kritis Matematis Peserta Didik Kelas Viii Di Mtsn 1 Kota Payakumbuh,” J. Cerdas Mahapeserta Didik, vol. 4, no. 2, pp. 175–187, 2022.
A. Sagala and E. Surya, “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Creative Problem Solving (Cps),” State Univ. Medanof Medan, vol. 1, no. 1, pp. 1–8, 2023.
F. Q. Aini, N. Sepriyanti, and A. Susanto, “the Use of Lkpd Based on the Tpack Framework on the Mathematical Problem Solving Ability of Class X Man 4 Agam Students,” J. Prinsip Pendidik. Mat., vol. 5, no. 1, pp. 74–80, 2023, doi: 10.33578/prinsip.v5i1.157.
E. Susanti dan Hartono, “Analisis Kemampuan Berpikir Kritis dan Berpikir Kreatif Siswa SMP dalam Pembelajaran Matematikan di Daerah Istimewa Yogyakarta,” Univ. Negeri Yogyakarta, 2019.
A. Septian, E. Komala, and K. A. Komara, “Pembelajaran dengan Model Creative Problem Solving (CPS) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa,” J. Prism. Univ. Suryakancana, vol. 8, no. 2, pp. 182–190, 2019.
G. Matematika MTs Miftahul Hasnah, “PENERAPAN METODE MIND MAPPING (PETA PIKIRAN) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIK SISWA SMP,” 2014.
I. W. Widana and K. L. Septiari, “Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Matematika Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Project-Based Learning Berbasis Pendekatan STEM,” J. Elem., vol. 7, no. 1, pp. 209–220, Jan. 2021, doi: 10.29408/jel.v7i1.3031.
Y. P. Putra, “Penggunaan model pembelajaran creative problem solving untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan motivasi belajar matematika siswa,” J. Penelit. Pendidik. dan Pengajaran Mat., vol. 4, no. 2, pp. 73–80, 2018.
A. U. Faroh, M. Asikin, and S. Sugiman, “Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dengan Pembelajaran Creative Problem Solving,” JKPM (Jurnal Kaji. Pendidik. Mat., vol. 7, no. 2, p. 337, Jul. 2022, doi: 10.30998/jkpm.v7i2.13071.
E. Haryanto, “Pengaruh Pembelajaran Kooperatif terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa,” J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 6(1), pp. 45–53, 2019.
W. Partayasa, I. G. P. Suharta, and I. N. Suparta, “Pengaruh Model Creative Problem Solving (CPS) Berbantuan Video Pembelajaran Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Minat,” JNPM (Jurnal Nas. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 1, p. 168, 2020, doi: 10.33603/jnpm.v4i1.2644.
R. T. Imanisa and A. Effendi, “Implementasi Pendekatan Realistics Mathematics Education (Rme) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa,” J-KIP (Jurnal Kegur. dan Ilmu Pendidikan), vol. 3, no. 3, p. 704, 2022, doi: 10.25157/j-kip.v3i3.8747.
D. Novitasari, “Penerapan Pendekatan Pembelajaran Creative Problem Solving (CPS) sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa,” J. Pendidik. Mat. Mat., vol. 1, no. 1, pp. 43–56, 2015.
M. Khalid, S. Saad, S. R. Abdul Hamid, M. Ridhuan Abdullah, H. Ibrahim, and M. Shahrill, “Enhancing creativity and problem solving skills through creative problem solving in teaching mathematics,” Creat. Stud., vol. 13, no. 2, pp. 270–291, Apr. 2020, doi: 10.3846/cs.2020.11027.
W. A. Lubis, S. Ariswoyo, and E. Syahputra, “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik dan Pendekatan Penemuan Terbimbing Berbantuan Autograph,” Edumatika J. Ris. Pendidik. Mat., vol. 3, no. 1, p. 1, 2020, doi: 10.32939/ejrpm.v3i1.483.
A. Pratama, “Efektivitas Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa,” J. Pendidik. dan Teknol., vol. 8(2), pp. 112–120, 2021.
& R. Nugroho, Adi, Rini, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif terhadap kemampuan Berpikir Kreatif Siswa,” J. Penelit. Pendidik., no. 19(1), pp. 78–85, 2020.
L. R. Apriliani and H. Suyitno, “Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Berdasarkan Kecemasan Matematika Pada Pembelajaran Creative Problem Solving Berteknik Scamper,” Unnes J. Math. Educ. Res., vol. 5, no. 2, pp. 131–140, 2016.
V. Agustina, M. Masrukan, and W. Walid, “Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Ditinjau dari Self-Regulated Learning pada Model Pembelajaran CPS Berbantuan Soal Open-Ended,” RANGE J. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 2, pp. 225–239, 2023, doi: 10.32938/jpm.v4i2.3644.
Z. Aziz and I. Prasetia, “Model Pembelajaran Creative Problem Solving Dan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa,” J. EduTech, vol. 7, no. 1, pp. 107–113, 2021.
Downloads
Submitted
Accepted
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muhammad Ridho Saputra, Yulia, Wina Fajriah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).