Peranan Pembelajaran Metafora dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Peserta didik
DOI:
https://doi.org/10.30983/lattice.v2i1.5611Keywords:
metafora, prestasi belajarAbstract
Metaphor learning is learning that changes abstract mathematical concepts into concrete through actions that connect concepts with pre-existing material and with everyday life. The role of metaphor learning can improve students' mathematics learning achievement. The purpose of this study is to describe the learning of metaphors in improving students' mathematics learning achievement. This research is library research, which is digging information from previous findings regarding the role of metaphor learning in improving students' mathematics learning achievement in the study of literature. Data collection technique in this research is documentation technique. Sources of data used in the form of primary and supporting data sources derived from previous research. Based on the results of research that has been carried out, there are several roles of metaphor learning in improving students' mathematics learning achievement, namely metaphorical learning (1) can change abstract mathematical concepts into concrete through activities connecting concepts with previous material and real life, (2) can improve reasoning abilities students, (3) can encourage students to learn and make students interested in mathematics, (4) indirectly students experience the process of thinking metaphorically through the CREATE stages (Connect, Relate, Explore, Analyze, Transform, and Experience).
Pembelajaran metafora merupakan pembelajaran yang mengubah konsep matematika yang bersifat abstrak menjadi konkrit melalui kegiatan menghubungkan konsep dengan materi yang sudah diketahui sebelumnya dan dengan kehidupan sehari-hari. Peranan pembelajaran metafora dapat meningkatkan prestasi belajar matematika peserta didik. Adapun tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan peranan pembelajaran metafora dalam meningkatkan prestasi belajar matematika peserta didik. Penelitian ini adalah penelitian kepustakaan (library research) yaitu menggali informasi dari temuan sebelumnya mengenai peranan pembelajaran dengan metafora dalam meningkatkan prestasi belajar matematika peserta didik di dalam studi literatur. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah teknik dokumentasi. Sumber data yang digunakan berupa sumber data utama dan pendukung yang berasal dari penelitian sebelumnya. Berdasarkan hasil temuan penelitian yang telah dilakukan, terdapat beberapa peranan pembelajaran metafora dalam meningkatkan prestasi belajar matematika peserta didik yaitu pembelajaran metafora (1) dapat mengubah konsep matematika yang abstrak menjadi konkrit melalui kegiatan menghubungkan konsep dengan materi sebelumnya dan kehidupan nyata, (2) dapat meningkatkan kemampuan penalaran matematis peserta didik, (3) dapat memberikan semangat kepada peserta didik untuk belajar dan membuat peserta didik tertarik terhadap matematika, (4) secara tidak langsung peserta didik mengalami proses berpikir metafora melalui tahapan CREATE (Connect, Relate, Explore, Analyze, Transform, dan Experience).
References
A. N. Sari and R. Wahyuni, “Penerapan Pendekatan Open-Ended untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta didik Pada Materi Aljabar Kelas VIII SMP Negeri 10 Pemangkat,†2016.
P. Memperoleh, G. Magister, and P. Matematika, “Oleh : Sri Hartati PROGRAM PASCASARJANA,†2009.
P. Matematika, “No Title,†vol. 1, no. 1, pp. 21–32, 2017.
I. Alhaddad, “Sejauh Mana Guru Menggunakan Metafora Dalam Kepeduliannya Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika Peserta didik,†Infin. J., vol. 1, no. 2, p. 159, 2012, doi: 10.22460/infinity.v1i2.15.
W. Setiawan, P. Pascasarjana, P. Matematika, and U. Negeri, “Profil Berpikir Metaforis ( Metaphorical Thinking ) Peserta didik SMP dalam Memecahkan Masalah Pengukuran Ditinjau dari Gaya Kognitif,†vol. 7, no. 2, pp. 208–216, 2016.
T. Matematika and S. Selatan, “PENERAPAN PEMBELAJARAN METAPHORICAL THINKING PADA,†vol. 1, no. 1, pp. 8–15, 2020.
R. Eliza and J. W. Hayatullah, “Penggunaan Metafora Disertai Aplikasi Prezi Desktop Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Matematika Peserta didik,†vol. 1, no. 1, pp. 51–61, 2017.
Maulana, “Pembelajaran matematika yang lebih berkarakter dengan metafora,†pp. 1–9, 2011.
A. Ma and F. S. Zahro, “Proses Berpikir Metafora dalam Menyelesaikan Masalah Matematis Soal HOTS Berdasarkan Kemampuan Kognitif Peserta didik,†vol. 3, no. November, pp. 117–130, 2020.
I. Nurhikmayati, “Pembelajaran Dengan Pendekatan Metaphorical Thinking untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematis Peserta didik SMP,†vol. 1, no. 2, pp. 42–50, 2017.
R. Sugiarni, S. Ramdhani, P. Matematika, and F. Keguruan, “Meningkatkan Kemampuan Metafora menggunakan Strategi React Berbantuan Bahan Ajar Aljabar,†vol. 4, no. 1, pp. 10–15, 2018.
K. A. Y. Pauweni, P. Pendidikan, M. Jurusan, and U. N. Gorontalo, “Copyright ( c ) 2019 Universitas Negeri Gorontalo Copyright ( c ) 2019 Universitas Negeri Gorontalo,†no. Pembimbing I, pp. 1–11, 2019.
J. Barat and K. Matematis, “Judika (jurnal pendidikan unsika),†vol. 4, no. November, pp. 169–184, 2016.
“No Title,†2018.
A. Amin, “Pengembangan Bahan Ajar Pai Pokok Bahasan Aspek Akidah Berbasis Pembelajaran Metafora Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta didik Smpn 17 Kota Bengkulu,†Manhaj J. Penelit. dan Pengabdi. Masy., vol. 3, no. 1, p. 31, 2019, doi: 10.29300/mjppm.v3i1.2342.
Downloads
Submitted
Accepted
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).