Karakteristik Berpikir Intuitif Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Kemampuan Matematika
DOI:
https://doi.org/10.30983/lattice.v3i1.6554Keywords:
Karakteristik berpikir intuitif, kemampuan matematika, relasi dan fungsiAbstract
In the process of solving math problems/problems, especially in the matter of relations and functions, between one student and another student must have a different mental process. Students' mathematical abilities in solving problems quickly and immediately are influenced by mental activity that is supported by intuitive thinking. Students who find it difficult to solve math problems with analytical (formal) abilities will use their intuition to help solve problems. So the purpose of this study is to describe the characteristics of students' intuitive thinking used in solving relations and function problems which are viewed from the mathematical abilities of each level of mathematical ability. Researchers use qualitative methods in this study. The results of the data analysis show that: (1) students who have high mathematical abilities in working on relations and function problems involve the characteristics of intuitive thinking globality, status theory, self-evidence, and coerciveness; (2) students who have mathematical abilities are working on relations and function problems involving the characteristics of intuitive thinking theory status, globality, and implicitness; and (3) students who have low mathematical ability in working on relations and function questions involve the characteristics of intuitive thinking extrapolativeness, self-evidence, and globality..
Â
Dalam proses menyelesaikan masalah/soal matematika, khususnya pada materi relasi dan fungsi, antara siswa satu dan siswa lainnya pasti memiliki proses mental yang berbeda. Kemampuan matematis siswa dalam menyelesaikan masalah dengan cepat dan segera dipengaruhi oleh aktivitas mental yang didukung oleh pemikiran intuitif. Siswa yang merasa kesulitan dalam menyelesaikan soal matematika dengan kemampuan analitis (formal) akan menggunakan intuisinya untuk membantu memecahkan masalah. Maka tujuan dari penelitian ini mendeskripsikan karakteristik berpikir intuitif dari siswa yang digunakan dalam menyelesaikan soal relasi dan fungsi yang mana ditinjau dari kemampuan matematika dari masing - masing jenjang kemampuan matematika. Peneliti menggunakan metode kualitatif dalam penelitian ini. Hasil analisis data menunjukkan bahwa: (1) siswa yang memiliki kemampuan matematika tinggi dalam mengerjakan soal relasi dan fungsi melibatkan karakteristik berpikir intuitif globality, theory status, self evidence, dan coerciveness; (2) siswa yang memiliki kemampuan matematika sedang dalam mengerjakan soal relasi dan fungsi melibatkan karakteristik berpikir intuitif theory status, globality, dan implicitness; dan (3) siswa yang memiliki kemampuan matematika rendah dalam mengerjakan soal relasi dan fungsi melibatkan karakteristik berpikir intuitif extrapolativeness, self-evidence, dan globality.
References
N. Tatag, “Analisis Kemampuan Berpikir Kritis dan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Topik Theorema Phytagoras di Kalangan Siswa Kelas VIIIA SMP Maria Assumpta Klaten,†Universitas Sanata Dharma Yogyakarta, Yogyakarta, 2020.
Muniri, “Karakteristik Intuitif Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika,†Makalah dipresentasikan dalam Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FMIPA UNY, Yogakarta, Yogyakarta, 2013.
Muniri, “Peran Berpikir Intuitif dan Analitis dalam Memecahkan Masalah Matematika,†Jurnal Tadris Matematika, vol. 1, no. 1, hlm. 1–14, 2018.
A. Puspita, “Karakteristik Berpikir Intuitif Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau dari Kemampuan Matematika Siswa di SMPN 1 Boyolangu,†Skripsi:IAIN Tulungagung, IAIN Tulungagung, Tulungagung, 2019.
D. Arum, “Analisis Berpikir Intuitif Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Tipe Kepribadian DISC,†Skripsi, UIN Sunan Ampel Surabaya, Surabaya, 2021.
F. Nur, “Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam Mengubah Soal Cerita Menjadi Model Matematika pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Kelas VIII MTs Darussalam Kademangan Blitar,†Skripsi, IAIN Tulungagung, Tulungagung, 2017.
E. Fischbein, Intuition In Science and Mathematics. New York: Kluwer Academic Publishers, 2002.
F. Putri, Luvia, Manoy, dan J. Trineke, “Identifikasi Kemampuan Matematika Siswa dalam Memecahkan Masalah Aljabar Di Kelas VIII Berdasarkan Taksonomi Solo,†Jurnal Jurusan Matematika , vol. 2, no. 1, 2013.
S. Sa’o, “Karakteristik Berpikir Intuitif,†Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 2, no. 1, 2018.
E. Rizki, R. Johar, dan T. Fuadi, “Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Metakognitif Siswa SMP Pada Materi Lingkaran Berdasarkan Gender,†Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 11, no. 2, 2017.
A. Lutfi, “Proses Berpikir Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Teorema Pythagoras Ditinjau Berdasarkan Kemampuan Matematika Siswa Kelas VIII SMPN 1 Ngantru Tulungagung,†Skripsi, IAIN Tulungagung, Tulungagung, 2018.
Z. Abidin, “Intuisi Siswa SMK dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Kemampuan Matematika dan Perbedaan Gender,†Jurnal Didaktik Matematika, vol. 4, no. 1, 2017.
M. Retna, “Proses Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Berdasarkan Kemampuan Matematika,†Jurnal Pendidikan Matematika STIKIP PGRI Sidoarjo, vol. 1, no. 2, 2018.
A. Muiz, “Profil Berpikir Intuituf Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Teka-Teki Matematika Ditinjau dari Gaya Kognitif Reflektif dan Impulsif,†UIN Sunan Ampel Surabaya, Surabaya, 2018.
B. Usodo, “Karakteristik Intuitif Siswa SMA Dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Kemampuan Siswa dan Perbedaan Gender,†Jurnal Aksioma, vol. 1, no. 1, 2012.
Downloads
Additional Files
Submitted
Accepted
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).