Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik pada Materi Peluang
DOI:
https://doi.org/10.30983/lattice.v2i1.5542Keywords:
Analysis, Problem-Solving Ability, OpportunitiesAbstract
Students' problem solving skills are very important for everyone who will apply them both in other fields of study and in everyday life. The purpose of this study is to analyze the mathematical problem solving abilities of class VIII students in the 2021/2022 academic year. The sample in this study was class VIII students totaling 16 students who were taken randomly at one school in Karawang. This research is a descriptive research, while the data collection technique is done by giving 3 questions about the mathematical problem solving ability test. After the mathematical problem solving ability test is done, students will be divided into 3 categories, namely high, medium, and low. The results of the analysis in this study state that indicator 1 is in the medium category with a percentage of 68.75%, then the second indicator is in the medium category with a percentage of 50%, and the third and fourth indicators are in the low category with a percentage of 31.25% and 18.75 respectively. %. The average mathematical problem solving ability of students is 42.18% and is included in the medium category. The conclusions obtained in this study are that the average ability of students on the material opportunity is in the moderate category, especially in its application, other difficulties faced by students are found when students have not been able to understand the problems in questions or in the concept of arithmetic operations.
Kemampuan pemecahan masalah peserta didik sangatlah penting untuk semua orang yang akan menerapkannya, baik dalam bidang studi lain di luar matematika maupun dalam kehidupan sehari-hari. Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk menganalisis kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik kelas VIII tahun ajaran 2021/2022. Sampel pada penelitian ini adalah peserta didik kelas VIII berjumlah 16 peserta didik yang diambil secara acak pada salah satu sekolah di Karawang. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif sedangkan Teknik pengumpulan data dilakukan dengan pemberian soal tes kemampuan pemecahan masalah matematis sebanyak 3 (tiga) soal. Setelah dilakukan tes kemampuan pemecahan masalah matematis, peserta didik akan dibagi menjadi 3 (tiga) kategori yaitu tinggi, sedang, dan rendah. Hasil analisis pada penelitian ini menyatakan bahwa pada indikator pertama berkategori sedang dengan presentase 68,75%, lalu indikator kedua berkategori sedang dengan presentase 50%, dan indikator ketiga dan keempat berkategori rendah dengan masing-masing presentase yaitu 31,25% dan 18,75%. Adapun rata-rata kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik sebesar 42,18% dan termasuk dalam kategori sedang. Simpulan yang didapat pada penelitian ini adalah rata-rata kemampuan peserta didik pada materi peluang masuk pada kategori sedang terutama dalam penerapannya, kesulitan lain yang dihadapi peserta didik ditemukan Ketika peserta didik belum mampu memahami permasalahan pada soal ataupun pada konsep operasi hitung.
References
Journal article
D. Nuryana and T. Rosyana, “Analisis Kesalahan Siswa Smk Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematik Pada Materi Program Linear,†J. Pendidik. Mat., vol. 3, no. 1, pp. 11–20, 2019.
R. H. Azzahra, H. Pujiastuti, U. Sultan, and A. Tirtayasa, “Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel,†vol. 4, no. 1, pp. 153–162, 2020.
S. Mariam, E. E. Rohaeti, and R. Sariningsih, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Madrasah Aliyah pada Materi Pola Bilangan,†J. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 156–162, 2018.
Article by DOI
S. Khadijah and D. R. Munandar, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII pada Materi SPLDV,†J. Ilm. Dikdaya, vol. 12, no. 1, pp. 7–13, 2022, doi: http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v12i1.263.
I. Purnamasari and W. Setiawan, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi SPLDV Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika,†J. Medives J. Math. Educ. IKIP Veteran Semarang, vol. 3, no. 2, p. 207, 2019, doi: 10.31331/medivesveteran.v3i2.771.
T. Yuwono, M. Supanggih, and R. D. Ferdiani, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Prosedur Polya,†J. Tadris Mat., vol. 1, no. 2, pp. 137–144, 2018, doi: 10.21274/jtm.2018.1.2.137-144.
Umrana, E. Cahyono, and M. Sudia, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa,†J. Pembelajaran Berpikir Mat., vol. 4, no. 1, pp. 67–76, 2019, doi: 10.22202/horizon.v1i3.5257.
N. Prihartini, Puspita Sari, and Ibnu Hadi, “Design Research: Mengembangkan Pembelajaran Konsep Peluang Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Pada Siswa Kelas IX di SMPN 220 Jakarta,†J. Ris. Pembelajaran Mat. Sekol., vol. 4, no. 1, pp. 1–8, 2020, doi: 10.21009/jrpms.041.01.
R. Anggraeni and G. Kadarisma, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Madrasah Tsanawiyah Kelas VII pada Materi Himpunan,†J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 2, pp. 1072–1082, 2020, doi: https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.334.
P. Akbar, A. Hamid, M. Bernard, and A. I. Sugandi, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Disposisi Matematik Siswa Kelas Xi Sma Putra Juang Dalam Materi Peluang,†J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 1, pp. 144–153, 2017, doi: 10.31004/cendekia.v2i1.62.
N. P. Setiana, N. Fitriani, and R. Amelia, “Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Pada Materi Trigonometri Berdasarkan Kemampuan Awal Matematis Siswa,†JPMI (Jurnal Pembelajaran Mat. Inov., vol. 4, no. 4, p. 908, 2021, doi: 10.22460/jpmi.v4i4.899-910.
Book
R. E. T., Pendidikan Matematika 3. Jakarta: Depdikbud, 1991.
K. E. Lestari and M. R. Yudhanegara, Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama, 2015.
M. Rahardjo and A. Waluyati, Pembelajaran Soal Cerita Operasi Hitung Campuran di Sekolah Dasar. Yogyakarta: P4TK Matematika, 2011.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2015.
J. W. Creswell, Research Design: Pendekatan metode kualitatif, kuantitatif, dan campuran, 4th ed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2014.
Book chapter
U. Sumarmo, “Asesmen Soft Skill dan Hard Skill Matematik Siswa Dalam Kurikulum 2013,†Semin. Pendidik. Mat., pp. 1–30, 2014.
Downloads
Submitted
Accepted
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).