Bahan Ajar E-Modul Menggunakan Aplikasi Sigil pada Materi Transformasi Geometri
DOI:
https://doi.org/10.30983/lattice.v1i1.4973Keywords:
E-modul Aplikasi Sigil Transformasi GeometriAbstract
The purpose of this research is to develop e-module teaching materials using the sigil application. The type of this research is research and development (R&D). The development model used is a combination of 3-D and Luther Sutopo models, namely define, design, develop (concept, desing, collecting, assembly, testing and distribution materials). After the product was produced based on the results of product trials for aspects of validity, material experts and media experts obtained 82% which is very valid. Aspects of practicality for teachers and students with a percentage of 78.34% or practical, and for the effectiveness test the effective criteria are 77% while the test results are 82.56% with very effective criteria. So it can be concluded that the design of e-module teaching materials using the sigil application on the subject of Geometric Transformation for class XI SMA students is valid, practical and effective.
Tujuan penelitian ini untuk mengembangkan bahan ajar e-modul menggunakan aplikasi sigil. Adapun jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan (Research and Development/ R&D). Model pengembangan yang digunakan adalah mengkombinasikan antara 3-D dan model Luther Sutopo yaitu define, design, develop (concept, desing, material collecting, assembly, testing dan distribution). Setelah produk dihasilkan berdasarkan hasil uji coba produk untuk aspek kevalidan pada ahli materi dan ahli media memperoleh 82% yaitu sangat valid. Aspek kepraktisan bagi guru dan siswa dengan persentase 78,34% atau praktis, dan untuk uji efektifitas memperoleh kriteria efektif sebesar 77% sedangkan dari hasil tes diperoleh 82,56% dengan kriteria sangat efektif. Jadi dapat disimpulkan bahwa rancangan bahan ajar e-modul menggunakan aplikasi sigil pada pokok bahasan Transformasi Geometri untuk anak kelas XI SMA dinyatakan valid, praktis dan efektif .
References
Rusman and Etc, Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi : Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: Jakarta: Rajawali Pers, 2011.
B. Warsita, Teknologi Pembelajaran: Landasan dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2008.
PerMenDiknas, Permendiknas No 41 “Standar Proses.†Indonesia, 2007.
A. Mudlofir, Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Bahan Ajar dalam Pendidikan Islam. Jakarta: Rajawali Pers, 2012.
A. Prastowo, Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press, 2012.
I. K. Y. A. P. Wirawan, I. K. Sudarma, and L. P. P. Mahadewi, “PENGEMBANGAN E-MODUL BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MATA PELAJARAN IPA SISWA KELAS VII SEMESTER GANJIL SMP NEGERI 1 MELAYA TAHUN PELAJARAN 2017/2018,†Edutech, vol. 8, no. 2, pp. 1–8, 2017.
K. A. Priyanthi, A. Ketut, and G. S. Santyadiputra, “Pengembangan E-Modul Berbantuan Simulasi Berorientasi Pemecahan Masalah pada Mata Pelajaran Komunikasi Data,†Kumpul. Artik. Mhs. Pendidik. Tek. Inform., vol. 6, no. 1, p. 40, 2017.
F. R. Amalia and R. Kustijono, “PENGEMBANGAN e-BOOKiFISIKA MENGGUNAKAN SIGIL UNTUK MELATIHKAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS SISWA SMA,†Inov. Pendidik. Fis., vol. 8, no. 01, pp. 465–469, 2019.
I. Saefullah, Langkah Cepat Menerbitkan Buku Digital Secara Mandiri. Indramayu: Kainoe Books, 2016.
I. Sari, “Pemanfaatan E-Module Menggunakan Sigil Pada Mata Pelajaran TIK di SMAN 1 Mapat Tunggul Selatan,†IAIN Bukittinggi, 2019.
P. Maharani, F. Alqodri, and R. A. D. Cahya, “Pemanfaatan Software Sigil Sebagai Media Pembelajaran E-Learning Yang Mudah , Murah dan User Friendly dengan Format Epub sebagai Sumber Materi,†in Seminar Nasional Teknologi Informasi dan Multimedia, 2015, vol. 6, no. 8, pp. 25–30.
I. Binanto, Multimedia Digital Dasar Teori + Pengembangannya. Yogyakarta: Andi Offset, 2010.
P. Setyosari, Metode Penelitian Pendidikan dan Pengembangan. Jakarta: Prenada media Group, 2012.
Trianto, Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara, 2011.
M. HAVIZ, “Research and Development; Penelitian Di Bidang Kependidikan Yang Inovatif, Produktif Dan Bermakna,†Ta’dib, vol. 16, no. 1, 2016, doi: 10.31958/jt.v16i1.235.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantiatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: alfabeta, 2015.
Riduwan, Skala Pengukuran Variabel Penelitian. Bandung: alfabeta, 2015.
N. . Sukmadinata, Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2009.
Downloads
Submitted
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).