STRATEGI PEMASARAN AGEN ASURANSI PRULINK SYARIAH DI KABUPATEN JEPARA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30983/es.v2i2.665

Abstract

This study aims to analyze insurance agent marketing strategies to get new customers of Sharia Prulink Insurance in Jepara Regency. The study used descriptive analytical qualitative methods. Data obtained by observation, interviews, literature studies, documentation, data processing, data presentation, and conclusions. The results of the study show that the insurance agent's strategy to get new customers is to maintain a cycle: Planning, Prospects, Approaches, Fact Finding, Presentation, Dealing with objections and Closing. To maintain and improve customers, insurance agents take steps: know your costomer (KYC), visit customers regularly; explain the benefits of insurance, serve excellence, willingness to serve customers who need help for their insurance, and awards on customers' birthdays.

Author Biography

Edi Susilo, Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

Ekonomi Islam

References

Daftar Pustaka

A.Karim, A. (2004). Bank Islam dan Analisis Fiqih dan Keuangan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Adinugroho, M. S. (2013). Konsep dan Implementasi Pengelolaan Dana Premi Unit Link Syariah. Tesis, Vol.1 No. 2.

Ali, Z. (2008). Hukum Asuransi syariah. Jakarta: Sinar Grafika.

Arif, N. R. (2010). Dasar-dasar Pemasaran Bank Syariah. Bandung: Alphabeta Bandung.

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Bungin, B. (2004). Metode Penelitian Kualitatif, Aktualisasi Metodologis Karah Rgam Variasi Kontemporer. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Damisa, A. (2014). Sistem Agency Sebagai Strategi Pemasaran di Asuransi Jiwa Bersama Bumi Putera Syariah Cabang Yogyakarta. Tesis UIN Sunan Kalijaga.

Diyah.K., G. (2013). Analisa Peningkatan Motivasi Terhadap Prestasi Kerja Agen Pada PT Prudential Life Assurance Cabang Makassar. Skrpsi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Hasanuddin Makassar.

Fayshal, A., & Medyawati, H. (2013). Analisis Strategi Pemasaran Produk Asuransi Jiwa. Jurnal Asuransi dan Manajemen Resiko, 52-57.

Gupta, B. S. (2012). Marketing Strategies in Life Insurance Service. International Journal of Marketing, Financial Services & Management Research.

Hariyadi, E., & Triyanto, A. (2017). Peran Agen Asuransi Syariah dalam Meningkatkan Pemahaman Masyarakat tentang Asuransi Syariah. Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 19-37.

Ismanto, K. (2016). Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Produk Asuransi Syariah di Pekalongan. Jurnal Hukum Islam, 14.

Jakarta Post. (2012). Jumlah Pemegang Polis Asuransi Di Indonesia. Jakarta: www.thejakartapost.com.

K.Yin, R. (2004). Studi Kasus Desain dan Metode. Jakarta: Raja Grafindo Persada hlm.11.

Karim, A. A. (2004). Bank Islam dan Analisis Fiqih dan Keuangan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Kasmir. (2002). Dasar-Dasar Perbankan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Kholis, N. (2014). An Evaluation toward Islamic Unit Linked Operation In Indonesia from Syariah Compliance Perspective: Case Study At Prulink Syariah. AICIS (Annual International Conference on Islamic Studies).

Komariah, Y. (2015). Strategi Perusahaan Asuransi Prudential dalam Meningkatkan Nasabah dan Minat Berasuransi Masyarakat Muslim di Indonesia.

Medyawati, A. F. (2013). Analisis Strategi Pemasaran Produk Asuransi Jiwa Pada Bumi Putera Syariah Cabang Depok. Jurnal Asuransi dan Manajemen Resiko, 52-57.

Mila Sartika, H. H. (2013). Konsep dan Implementasi Pengelolaan Dana Premi Unit Link Syariah. Tesis, Vol.1 No. 2.

Moloeng, L. J. (2014). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya.

Muhammad Heykal, N. H. (2010). Lembaga Keuangan Islam Tinjauan Teoritis dan Praktis. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Noor, A. M. (2009). A Syariah Compliance Review on Investment Linked Takaful in Malaysia. Islamic Economic Studies, Vol. 17 No. 1.

Poerwadarmanta, W. (2006). Kamus Besar Bahasa Indonesia . Jakarta: Balai Pustaka hlm.1181.

Prameswari, N. P. (2011). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Loyalitas Konsumen Pada Asuransi Prudential di Kota Semarang. Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro Semarang.

Prihartono, M. W. (2001). Manajemen Pemasaran dan Tata Usaha Asuransi. Yogyakarta: Kanisius. hlm.6.

Prodjodikoro, W. (1996). Hukum Asuransi Indonesia. Jakarta: PT Intermasa.

Prudential Indonesia. (2017). Prudential Indonesia. Dipetik 2017, dari Prudential Indonesia: https://www.prudential.co.id/id/

Prudential Indonesia. (2017). Prudential Indonesia. Dipetik Desember 4, 2017, dari Prudential Indonesia: https://www.prudential.co.id/id/our-company/about-prudential-indonesia/

Prudential Indonesia. (2017, Januari 14). Prudential Indonesia. Dipetik Oktober 27, 2016, dari www.prudential.co.id: https://www.prudential.co.id/id/our-company/media/prudential-news/

Prudential, P. (2014, Januari 14). www.prudential.com. Dipetik Oktober 27, 2016, dari www.prudential.co.id: http://www.prudential.co.id/prudential_in_id/header/aboutus/index.html

Pujihartini, Y. (2008). Pelaksanaan Perjanjian Keagenan Pada Asuransi Jiwa Bersama (AJB) Bumi Putra 1912 Jambi. Skripsi S2 Univrsitas Diponegoro Semarang, 41-42.

Putranti, O. Y. (2015). Strategi Pemasaran Agen PT Prudential dalam Mempertahankan Loyalitas Nasabah Prulink Syariah. Skripsi Fakultas Syariah dan Hukum Universitas Negeri Islam Syarif Hidayatullah.

Sendra, K. (2002). Panduan Sukses Menjual Asuransi. Jakarta: PPM. Hlm. 5.

Sendra, K. (2004). Konsep dan Penerapan Asuransi Jiwa Unit-Link: Proteksi Sekaligus Investasi. Yogyakarta: PPM cet. pertama.

Shameem, B., & Gupta, S. (2012). Marketing Strategies in Life Insurance Service. International Journal of Marketing, Financial Services & Management Research.

Silitonga, D. V. (2014). KOMUNIKASI PERSUASIF AGEN ASURANSI DALAM MEREKRUT CALON AGEN ASURANSI (Studi Deskriptif Kualitatif Komunikasi Persuasif Agen Asuransi dalam Merekrut Calon Agen Asuransi di PT Asuransi Life Allianz Indonesia Cabang Kota Medan). Artikel.

Slameto. (2010). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat . Jakarta: PT. Rineka Cipta hlm.180.

Sugiyono, P. D. (2013). Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono, P. D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D . Bandung: Alfabeta.

Sula, H. K. (2006). Syariah Marketing. Bandung: TP Mizan Pustaka.

Sula, M. S. (2004). Asuransi Syariah (Life and General) – Konsep dan Sistem Operasional. Jakarta: Gema Insani.

Supranto, J. (2000). Teknik Riset Pemasaran dan Ramalan Penjualan . Jakarta: Rineka Cipta.

Tjandra, M. (1998). Psikologi Anak. Surabaya: PT Gelora Aksara Pratama.

Wahab, A. R. (2004). Psikologi Suatu pengantar Dalam Perspektif Islam. Jakarta: Penanda Media hlm. 236.

Wahyuni, M. F. (2016). Strategi Agen Asuransi Syariah Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Asuransi Syariah . Jurnal Ekonomi Syariah, 1-29.

Downloads

Submitted

2018-08-28

Accepted

2018-12-11

Published

2018-12-28