Sinergisitas Sikap dan Pengetahuan dalam Pengembangan Jiwa Kewirausahaan Mahasiswa Febi IAIN Bukittinggi
DOI:
https://doi.org/10.30983/es.v4i1.3266Keywords:
Attitude, Knowledge, Developing, EntrepreneurshipAbstract
Â
The objective of this research to analysis deeply examine the synergy of attitude and knowledge to develop entrepreneurship spirit of the students of Faculty of Economics and Islamic Business (FEBI) IAIN Bukittinggi. After analyzed qualitatively using; SWOT analysis, SWOT Matrix, and Charge Table Score, it can be pointed out that the synergy of attitude and knowledge in the development of entrepreneurship of students namely; 1) To grow values: honesty, tolerance, ideas and creativity, awareness of the norms and rules, a strong spirit in learning, a strong drive to excel, confidence, and independence, interest, perseverance, and motivation, the desire to explore and produce economic resources, entrepreneurial spirit and entrepreneurship, And, 2). Realizing knowledge about; entrepreneurship ideas that suits the needs of the market, the development of business prospects, and business management. This research contributed to prepare the graduates who can compete in both academic and non-academic fields
Â
References
Daftar Pustaka
Alma, Buchari, Kewirausahaan (Bandung: CV. Alfabeta, 2003)
Dwiyanisa, Ashila, ‘Dukungan Bandung Creative City Forum Terhadap Rintisan Usaha Baru Generasi Muda Kota Bandung (Studi Kasus Pada Komunitas NGADUide Sebagai Partner Eksternal BCCF)’, 11.2 (2017), 113–22
Harfandi, ‘Rancangan Strategi Pengembangan Jiwa Kewirausahaan Mahasiswa Dalam Mempersiapkan Lulusan Siap Kerja’, Jurnal STIE Haji Agus Salim, XV.1 (2014), 116–43
Harfandi, Menumbuh Kembangkan Jiea Kewirausahaan Mahasiswa Melalui Pembentukan Sikap dan Nilai-Nilai Keislaman, Preceeding: Seminar Internasional & Call for Paper, FEBI IAIN Bukittinggi, 31 Oktober 2019, h.175.
Indartati, Nurul., and Rokhima Rostiani, ‘Intensi Kewirausahaan Mahasiswa: Studi Perbandingan Antara Indonesia, Jepang Dan Norwegia’, Jurnal Ekonomi & Bisnis Indonesia (Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Gadjah Mada), 23.4 (2008), 369–84 <https://doi.org/10.22146/jieb.6316>
Leonardus Salman, Kewirausahaa, Teori, Praktik, Dan Kasus-Kasus (Jakarta: Penerbit Selemba Empat, 2014)
Mas’ud Machfoedz. Dan Mahmud Machfoedz, Kewitrausahaan; Suatu Pendekatan Kontemporer Pengantar (Yogjakarta: UPP AMP YKPN, 2004)
Muharam, Husni, ‘Orientasi Kewirausahaan Dan Karakteristik Perusahaan Terhadap Perkembangan Usaha ( Studi Pada Industri Kecil Bidang Agro Dan Hasil Hutan Di Kabupaten Garut ) Husni Muharam Abstrak’, Wacana Ekonomi, 18 (2013)
Peraturan Menteri Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Nomor 44 Tahun 2015.
Rangkuti, Freddy., Teknik Membedah Kasus Bisnis Analisis SWOT Cara Perhitungan Bobot, Rating, Dan OCAI, PT. Gramedia Pustaka Utama. Jakarta., 2013
Rangkuti, Freddy, Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis (Jakarta: PT. Gramedia Pusataka Utama, 2016)
Rintan Saragih, ‘Membangun Usaha Kreatif, Inovatif Dan Bermanfaat Melalui Penerapan Kewirausahaan’, Jurnal Kewirausahaan, 2017
Deddy Saefuloh, ‘Rekognisi Terhadap Peluang Bisnis Online Melalui
Media Sosial Dan Hubungannya Dengan Minat Berwirausaha: Studi Kasus Mahasiswa Politeknik Negeri Bandung’, Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan, 2020 <https://doi.org/10.31940/jbk.v16i1.1827>
Soputan, Grace Jenny, Nova Ch Mamuaja, Juliana Ohy, and Made Krisnanda, ‘Program Pengembangan Kewirausahaan Di Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Manado’, Jurnal Kewirausahaan Dan Bisnis, 2020 <https://doi.org/10.20961/jkb.v24i14.38507>
Suarjana, Anak Agung Gde Mantra, and Luh Mei Wahyuni, ‘Faktor Penentu Minat Berwirausaha Mahasiswa (Suatu Evaluasi Pembelajaran)’, Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan, 2017 <https://doi.org/10.31940/jbk.v13i1.687>
Sukirman, Sukirman, ‘Jiwa Kewirausahaan Dan Nilai Kewirausahaan Meningkatkan Kemandirian Usaha Melalui Perilaku Kewirausahaan’, Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 2017 <https://doi.org/10.24914/jeb.v20i1.318>
Suryana, Y., Kewirausahaan, Pedoman Praktis, Kiat Dan Proses Menuju Sukses. (Jakarta: Salemba Empat, 2013)
Yuldinawati, L., Tricahyono, D., Anggadwita, G., & Alamanda, D. T., ‘Towards a Framework for ICT-Based Entrepreneurship Development through Business Incubation Processes: Case Study of a Techno Park.’, International Journal of Business and Globalisation, 2018
Rangkuti, Freddy, (2016), Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis, Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Saefolah, Deddy, Rekognisi Terhadap Peluang Bisnis Online Melalui Media Sosial dan Hubungannya dengan Minat Berwirausaha: Studi Kasus Mahasiswa Politeknik Negeri Bandung JBK Jurnal Bisnis & Kewirausahaan Volume 16, Issue 1, 2020, h.12.
Salman, Leonardus, (2014), Kewirausahaa, Teori, Praktik, dan Kasus-Kasus, Jakarta: Penerbit Selemba Empat.
Saragih, Rintan, Membangun Usaha Kreatif, Inovatif dan Bermanfaat Melalui Penerapan Kewirausahaan Sosial, Jurnal Kewirausahaan, Vol.3, No.2, 2017, h.26
Sukirman, Jiwa Kewirausahaan dan Nilai Kewirausaan Meningkatkan Kemandirian, Jurnal Ekonomi dan Bisnis, Vol. 20, No. 1 April 2017, h. 120
Surachim, A., Hurriyati, R., Lisnawati, L., Sulastri, S., & Mulyadi, H. Using Social Media to Promote Student Entrepreneurship. Pertanika Journal of Social Science and Humanities, 26, 2018, h.73-183.
Suryana, (2001), Kewirausahaan: Pedoman Praktis, Kiat dan Proses Menuju Sukses. (Jakarta: Penerbit Salemba Empat.
Suryana, (2003), Kewirausahaan: Pedoman Praktis, Kiat dan Proses Menuju Sukses. Jakarta: Penerbit Salemba Empat.
Suryana, Y. (2013). Kewirausahaan, Pedoman Praktis, Kiat Dan Proses Menuju Sukses. Jakarta: SALEMBA EMPAT.
Tim Penyusun, (2017), Profil Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam, Bukitinggi: IAIN.
Tjahjono, H.K. & Ardi, H. 2008. Kajian Niat Mahasiswa Manajemen Universitas Muham-madiyah Yogyakarta untuk Menjadi Wira-usaha. Utilitas Jurnal Manajemen dan Bisnis, 16(1) 2008, h. 46-63.
Syafitri, Widya. "Masyarakat Ekonomi Asean (MEA) dan Bahasa Inggris: Meninjau Kemampuan Bahasa Inggris Mahasiswa Perbankan Syariah dalam Menghadapi MEA." EKONOMIKA
SYARIAH: Journal of Economic Studies 3, no. 2 (2019): 75-81.
Zimmerer, W, Thomas, Norman M. Scarborough, (1996), Entreneurshp and The New Venture Formation, Small Business Managemen, New Jersey: Prentice Hall International Inc.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).