Nationalism and Islam in Religious Learning: Optimization of Insan Kamil Character Building


Authors :
(1) Yulia Rahman Mail (State Institute Islamic of Bukittinggi, Indonesia)
(2) Abdul Rahman Ritonga Mail (State Institute Islamic of Bukittinggi, Indonesia)

Abstract


This study aims to explain that religious learning held in public schools is able to instill the values of nationalism and Islam, thus forming the character of students of insan kamil. This theory refutes the opinion which states that religious education creates civic conflict and cannot be a complement to civic education. This research complements several previous studies by adding research on Rohis (spiritual learning program) as part of religious learning in public schools. The research method used is a mix-method research with qualitative analysis and a sociological approach. The conclusion of this study is that religious learning, both in terms of material and methodology, is able to instill the value of religious-nationalism. The internalization of the values of nationalism-religion is applied in PAI (Islamic) learning in the classroom which is guided by teachers, and religious learning in Rohis which is guided by mentors

Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan bahwa pembelajaran agama yang diselenggarakan di sekolah umum mampu menanamkan nilai-nilai nasionalisme dan Islam, sehingga membentuk karakter peserta didik yang insan kamil. Teori ini membantah pendapat yang menyatakan bahwa pendidikan agama berpotensi melahirkan konflik kewarganegaraan dan tidak mampu menjadi komplemen pendidikan kewarganegaraan. Penelitian ini melengkapi beberapa penelitian terdahulu dengan menambahkan penelitian pada pembelajaran Rohis sebagai bagian dari pembelajaran agama di sekolah umum. Metode penelitian yang digunakan adalah mix-method research dengan analisis kualitatif dan pendekatan sosiologi pendidikan. Kesimpulan penelitian ini adalah bahwa pembelajaran agama, baik dari segi materi dan metodologinya mampu menanamkan nilai nasionalisme-religius. Internalisasi nilai nasionalisme-religius ini diterapkan dalam pembelajaran PAI di kelas yang dibimbing oleh guru dan pembelajaran agama di Rohis yang dibimbing oleh para mentor

Keywords


Nationalism, Religious Learning, Character of Insan Kamil

Full Text:

PDF

| DOI: http://dx.doi.org/10.30983/islam_realitas.v7i1.4517

References

Books

Anggan Suhandana, Pendidikan Nasional Sebagai Instrumen Pengembangan SDM (Bandung: Mizan, 1997)

Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Jakarta: Rineka Cipta, 2006)

B.Uno, Hamzah, Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran (Jakarta: Bumi Aksara, 2008)

Balitbang Agama Semarang, Transmisi Nilai-Nilai Keagamaan Melalui Organisasi Rohis (Orientasi Politik dan Sikap Toleransi Peserta Didik) (Semarang: Balitbang Agama, 2017)

Blaycock, L., Secondary Religion Education and Citizenship: Towards an Open Frontier (Birmingham: Christian Education Publications, 2002)

Christoper Winch dan John GIngell, Philosophy of Education: The Key Concepts, 2nd edn (New York: Routledge, 2008)

Departemen Pendidikan Nasional, Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No. 20 Tahun 2003 (Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2003)

Effendy, Bahtiar, Islam dan Negara: Transformasi Pemikiran dan Praktik Politik Islam di Indonesia (Jakarta: Paramadina, 1998)

Farha Ciciek, Kaum Muda dan ‘Regenerasi’ Gerakan Fundamentalis di Indonesia (Jakarta: Laporam Penelitian RAHIMA, 2008)

Furchan, Arief, Developing Pancasilaist Muslims: Islamic Religious Education in Public Schools in Indonesia (Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 2002)

Tim, GBPP Pendidikan Agama Islam (Jakarta: Depag, 1994)

Grimmitt, M., Pedagogies of Religious Education (Great Wakering: McCrimmon, 2000)

Hargreaves, David, The Mosaic of Learning: Schools and Teachers for the Next Century (London: Demos, 1994)

Healy, Julia Overton, ‘Learning Enhancement’, in Learning and Teaching, ed. by Joseph Zajda (Australia: James Nicholas Publisher, 2006)

J. Mark Halstead dan Mark A, Citizenship and Moral Education (New York: Routledge, 2006)

Jackson, Robert, ‘Citizenship as Replacement for Religious Education or Religious Education as Complementary to Citizenship Education’, in International Perspective on Citizenship, Education and Religion Diversity, ed. by Robert Jackson (London: Routledge Falmer, 2003)

Kamil, Sukron, Syariah Islam dan HAM: Dampak Perda Sayriah terhadap Kebebasan Sipil, Hak-Hak Perempuan dan Non-Muslim (Jakarta: Center for Study of Religion and Culture UIN Jakarta, 2007)

Karim, M. Abdul, Menggali Muatan Pancasila dalam Perspektif Islam (Yogyakarta: Surya Raya, 2004)

M. Sukardjo dan Ukim Komaruddin, Landasan Pendidikan: Konsep dan Aplikasinya (Jakarta: Rajawali Press, 2009)

Machmudi, Yon, Partai Keadilan Sejahtera: Wajah Baru Islam Politik Indonesia (Bandung: Harakatuna Publishing, 2005)

Moch. Lukluil Maknun dkk, Literatur Keagamaan Rohis dan Wacana Intoleransi, I (Jakarta Pusat: Litbangdiklat Press, 2018)

Moleong, Lexy J., Metodologi Penelitian Kualitatif (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000)

Muhaimin, Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan PAI di Sekolah (Bandung: Remaja Rosdakarya, 2004)

———, Pengembangan Kurikulum PAI di Sekolah, Madrasah dan Perguruan Tinggi (Jakarta: Rajawali Pers, 2009)

Rais, M. Amien, Tauhid Sosial; Formula Menggempur Kesenjangan (Bandung: Mizan, 1998)

Roberts, Peter, Education, Literacy and Humanization: Exploring the Work of Paulo Freire (Westport: Bergin dan Garvey, 2000)

Ruslan, Utsman ’Abd al-Mu’iz, Tarbiyah Siyasiyah: Pendidikan Politik Ikhwanul Muslimin, ed. by Saifuddin Abu Sayyid (Solo: Era Intermedia, 2000)

S. Kirbiantoro dan Dody Rudianto, Pergulatan Ideologi Partai Politik Indonesia: Nasionalisme, Islamisme, Komunisme dan Militerisme (Jakarta: Badan Politik Pertahanan dan Keamanan Dewan Pimpinan Pusat PAN, 2006)

Sirozi, Muhammad, Politik Pendidikan: Dinamika Hubungan antara Kepentingan Kekuasaan dan Praktik Penyelenggaraan Pendidikan (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007)

Smith, Anthony D., Nasionalisme: Teori, Ideologi dan Sejarah (Jakarta: Erlangga, 2003)

Syarifuddin, Amir, Meretas Kebekuan Ijtihad: Isu-Isu Penting Hukum Islam Kontemporer di Indonesia (Jakarta: Ciputat Press, 2005)

Tilaar, H.A.R., Multikulturalisme: Tantangan-Tantangan Global Masa Depan dalam Transformasi Pendidikan Nasional (Jakarta: PT Grasindo, 2004)

Wiggin, Gladys A., Education and Nationalism: An Historical Interpretation at American Education (New York: McGraw-Hill Book Company Inc., 1962)

Yafie, Ali, Menggagas Fiqh Sosial: dari Soal Lingkungan Hidup, Asuransi Hingga Ukhuuwah, Cet ke 3 (Bandung: Mizan, 1995)

Zaidan, Yusuf, Al-Fikr Al-Shufi ‘inda ‘Abd Al-Karim Al-Jili (Beirut: Dar al-Nahdlah al-‘Arabiyah, 1988)

Journals

Ade Naishudin dkk, ‘Pengaruh Kegiatan Ekstrakurilkuler Rohani Islam (Rohis) Terhadap Perstasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI’, Thoriqatuna: Jurmal Pendidikan Islam, 3.2 (2020), 128–36

Gutierez, Robert, ‘Spiritual Foundation for Civic Education’, Taboo, 9.1 (2005), 69

HM, Muhdar, ‘Pendidikan Karakter Menuju SDM Paripurna’, Al-Ulum, 13.1 (2013), 118

Mukhlisin, M. Nurul, ‘Pengembangan PAI Berbasis Pendidikan Karakter’, Inovatif, 1.2 (2015), 38–56

Nanggala, Agil, ‘Citizenship Education as a Democracy Learning for Students in Higher Education’, Intrenational Journal of Education and Curriculum Application, 3.1 (2020), 69–80

Zafi, Ashif Az, ‘Nilai Nasionalisme Kebangsaan Aktivis Rohis’, Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 2.2 (2019), 165–84

Zaman, Badrus, ‘Pelaksanaan Mentoring Ekstrakurikuler Rohani Islam dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Siswa Kelas X di SMA Negeri 3 Boyolali Th. Ajaran 2015/2016’, Jurnal Inspirasi, 1.1 (2017), 139–54

Interview

Informan A, (Rohis Mentor) Interview, {Wednesday, 14 August 2011}.

Informan B, (Rohis Mentor) Interview, {Wednesday, 14 August 2011}.




DOI: http://dx.doi.org/10.30983/islam_realitas.v7i1.4517

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Abdul Rahman Ritonga, Yulia Rahman

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

______________________________________________________________________
Academia.Edu

Islam Realitas: Journal of Islamic and Social Studies
e-ISSN / p-ISSN : 2477-12012477-1309
: Organized by : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
: https://ejournal.uinbukittinggi.ac.id/index.php/Islam_realitas

: islamrealitas.uibukittinggi@gmail.com - islamrealitas@uinbukittinggi.ac.id
: View Stats "Islam Realitas"
Creative Commons License
Licensed Under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License