Urgensi Pemikiran Filsafat dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Matematika


Authors :
(1) M Muthma'innah Mail (Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Hidayatullah Batam Kepulauan Riau, Indonesia)

Abstract


Until now, philosophical thinking in the world of education, especially in learning mathematics is still far from expectations, because there are still many teachers who find it difficult to philosophize when learning mathematics. The purpose of this paper is to describe the urgency of philosophical thought in improving the quality of mathematics education. This research includes library research, using descriptive analysis techniques. The data collection technique uses documentation techniques by collecting the latest nationally indexed journal articles related to the urgency of philosophical thought in improving the quality of mathematics education.  The research results show that philosophical thinking is very urgent in improving the quality of mathematics education, because philosophical thinking was born from a teacher or educational observer who is critical in improving the quality and quality of mathematics education. This can be seen when teachers carry out research in improving the quality of learning mathematics in class. As for education observers, they will use their philosophical thinking in improving the quality of mathematics education through learning methods and models that are in accordance with the curriculum of mathematics education and learning.  The impact of this research in the future for teachers and education observers is to continue to think and philosophize in improving the quality of mathematics education, in solving mathematical problems that arise in the world of education, so that the quality of mathematics education in learning is improved and more enjoyable.

 

 

Hingga saat ini, pemikiran filsafat di dunia pendidikan khususnya dalam pembelajaran matematika masih jauh dari harapan, karena masih banyak guru yang merasa kesulitan dalam berfilsafat saat pembelajaran matematika. Adapun tujuan tulisan ini yaitu untuk mendeskripsikan urgensi pemikiran filsafat dalam meningkatkan mutu pendidikan matematika. Penelitian ini termasuk penelitian library research, dengan menggunakan teknik analisis deskriptif. Adapun teknik pengumpulan datanya menggunakan teknik dokumentasi dengan mengumpulkan artikel jurnal terupdate yang terindeks nasional berkaitan urgensi pemikiran filsafat dalam meningkatkan mutu pedidikan matematika. Hasil penelitian diperoleh pemikiran filsafat sangat urgen dalam meningkatkan mutu pendidikan matematika, karena pemikiran filsafat lahir dari seorang guru maupun pemerhati pendidikan yang kritis dalam memperbaiki kualitas dan mutu pendidikan matematika. Hal ini terlihat saat guru melaksanakan penelitian dalam memperbaiki kualitas pembelajaran matematika di kelas. Adapun bagi pemerhati pendidikan akan menggunakan pemikiran filsafatnya dalam memperbaiki mutu pendidikan matematika melalui metode dan model pembelajaran yang sesuai dengan kurikulum pendidikan dan pembelajaran matematika. Dampak bagi penelitian ini ke depannya untuk guru dan pemerhati pendidikan yaitu agar terus berpikir dan berfilsafat dalam mmeningkatkan mutu pendidikan matematika, dalam memecahkan permasalahan matematika yang timbul di dunia pendidikan, sehingga mutu pendidikan matematika dalam pembelajaran lebih meningkat dan menyenangkan.

Keywords


Pemikiran, Filsafat, Mutu, Pendidikan Matematika

Full Text:

PDF

| DOI: http://dx.doi.org/10.30983/lattice.v3i2.7553

References

D. Novita Sari and D. Armanto, “Matematika Dalam Filsafat Pendidikan,” AXIOM J. Pendidik. dan Mat., vol. 10, no. 2, p. 202, 2022, doi: 10.30821/axiom.v10i2.10302.

H. H. Ismail, I. Dewi, and E. Simamora, “Keterkaitan antara Filsafat Matematika dengan Model Pembelajaran Berbasis Budaya,” Parad. J. Pendidik. Mat., vol. 15, no. 2, pp. 39–46, 2022.

N. Catur and W. Asih, “Pengaruh Filsafat Dalam Pembelajaran Matematika SD,” Pros. Semin. dan Disk. Nas. Pendidik. Dasar, pp. 337–342, 2018.

Y. D. Sadewo, P. D. Purnasari, and S. Muslim, “Filsafat Matematika: Kedudukan, Peran, Dan Persepektif Permasalahan Dalam Pembelajaran Matematika,” Inov. Pembang. J. Kelitbangan, vol. 10, no. 01, pp. 15–28, 2022, doi: 10.35450/jip.v10i01.269.

M. F. Siswopranoto, “Standar Mutu Pendidikan,” Al-Idaroh J. Stud. Manaj. Pendidik. Islam, vol. 6, no. 1, pp. 17–29, 2022, doi: 10.54437/alidaroh.v6i1.372.

L. O. Kattsoff, Pengantar Filsafat. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya, 2004.

R. Natawidjaja, Teori dan Praksis Ilmu Pendidikan. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia Press, 2007.

A. Tafsir, Filsafat Ilmu, Bandung. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2012.

F. J. Miharja, “KUALITAS MANUSIA INDONESIA DI ERA GLOBALISASI,” no. 246, 2015.

F. Rahmi, I. Iltavia, and R. H. Zarista, “Mathematical Literacy of Junior High School Students in Solving Problems PISA in Minang Context,” JTAM (Jurnal Teor. dan Apl. Mat., vol. 6, no. 4, p. 1112, Oct. 2022, doi: 10.31764/jtam.v6i4.10221.

Y. Anggraena, Guru Pembelajar: Modul Matematika SMP. Yogyakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan, 2016.

P. Ernest, The philosophy of mathematics education. 2013. doi: 10.4324/9780203058923.

A. Mullis, I.V.S., Martin, M.O., Foy, P., & Arora, Timss 2011 International Results in Mathematics Executive Summary. 2011.

A. Dariyo, Dasar-dasar Pedagogi Modern. Jakarta: PT Indeks, 2013.

M. Muthma’Innah, J. A. Dahlan, and S. Suhendra, “Ability of mathematical critical thinking - What about Learning Cycle 7E model?,” J. Phys. Conf. Ser., vol. 1157, no. 3, 2019, doi: 10.1088/1742-6596/1157/3/032129.

Putri Kesuma Darma, “Penerapan Model Problem Based Learning dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa,” Parad. J. Pendidik. Mat., vol. Vol. 15, p. No 2, 2022.

F. Fairus, I. Dewi, and E. Simamora, “Keterkaitan Filsafat Matematika dengan Model Pembelajaran Berbasis IT,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 7, no. 1, pp. 538–549, 2023, doi: 10.31004/cendekia.v7i1.1921.

I. Rachmawati, “Relationship between Views of Progressivism and Curriculum 2013 on Mathematics Learning,” J. Math. Math. Educ., vol. 9, no. 2, p. 1, 2019, doi: 10.20961/jmme.v9i2.48392.

L. Suryati, Nizwardi Jalinus, Rizal Abdullah, and Sri Rahmadhani, “Dampak Penerapan Kurikulum Merdeka dalam Prespektif Filsafat Konstruktivisme pada Pendidikan Vokasi,” J. Penelit. dan Pengemb. Pendidik., vol. 7, no. 2, pp. 195–202, 2023, doi: 10.23887/jppp.v7i2.57408.

R. Elia, Y. Erita, and Desyandri, “Penerapan Ilmu Filsafat Dalam Membangun Pola Pikir Siswa Dalam Merespon Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka,” Didakt. J. Ilm. PGSD STKIP Subang, vol. 8, no. 2, pp. 2566–2575, 2023, doi: 10.36989/didaktik.v8i2.571.




DOI: http://dx.doi.org/10.30983/lattice.v3i2.7553

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 M Muthma'innah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Journal Indexed by:
MORAREF GARUDA Google Scholar Crossref

Creative Commons License
Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied
Licensed Under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License