Pendekatan Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) dan Kemampuan Komunikasi Matematis


Authors :
(1) Nita Putri Utami Mail (UIN Imam Bonjol Padang, Padang, Indonesia)
(2) Silmi Aulia Mail (UIN Imam Bonjol Padang, Padang, Indonesia)
(3) Yulia Yulia Mail (UIN Imam Bonjol Padang, Padang, Indonesia)

Abstract


Realistic Mathematics Education (RME) learning approach is widely used to improve various abilities in the learning process. One of them is mathematical communication skills. The purpose of this study was to determine the contribution of the Realistic Mathematics Education (RME) learning approach in improving mathematical communication skills. This type of research is library research. There are 32 sources in the form of books, journals and proceedings which are edited, organized and research findings. The results obtained are that in the first step, RME understands contextual problems and is able to hone indicators of mathematical communication skills, namely expressing mathematical ideas through oral and written. In the second step, solving contextual problems is able to hone the second indicator of communication skills, namely the ability to understand, interpret, and evaluate mathematical ideas. In the third step, comparing and discussing answers is able to hone the third indicator of mathematical communication skills, namely the ability to use terms, mathematical notation and structures to present ideas, describe relationships and model situations. In the fourth step, draw conclusions to be able to hone indicators of mathematical communication skills, namely expressing mathematical ideas through oral, written and visually describing them. So it can be concluded that RME can improve mathematical communication skills.

Pendekatan pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) banyak digunakan untuk meningkatkan berbagai kemampuan dalam proses pembelajaran. Salah satunya adalah kemampuan komunikasi matematis. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui kontribusi pendekatan pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) dalam meningkatkan kemampuan komunikasi matematis. Jenis penelitian ini adalah penelitian kepustakaan (library study). Ada 32 sumber berupa buku, journal dan prosiding yang di editing, organizing  dan penemuan hasil penelitian. Hasil yang diperoleh  yaitu pada langkah pertama RME memahami masalah kontekstual mampu mengasah indikator kemampuan komunikasi matematis yaitu mengekspresikan ide-ide matematika melalui lisan, tulisan. Pada langkah kedua  menyelesaikan masalah kontekstual mampu mengasah indikator kemampuan komunikasi yang kedua yaitu kemampuan memahami, menginterprestasikan, dan mengevaluasi ide-ide matematika. Pada langkah  ketiga membandingkan dan mendiskusikan jawaban mampu mengasah indikator kemampuan komunikasi matematis ke tiga yaitu kemampuan menggunakan istilah, notasi matematika dan struktur-struktur untuk menyajikan ide, menggambarkan hubungan dan model situasi. Pada langkah  keempat menarik kesimpulan mampu mengasah indikator kemampuan komunikais matematis satu yaitu yaitu mengekspresikan ide-ide matematika melalui lisan, tulisan serta menggambarkannya secara visual. Jadi dapat disimpulkan bahwa RME dapat meingkatkan kemampuan komunikasi matematis.

 


Keywords


RME, Kemampuan Komunikasi Matematis


| DOI: http://dx.doi.org/10.30983/lattice.v2i1.5586

References

G. Anthony and M. Walshaw, “Characteristics of effective teaching of mathematics: A view from the West,” … Math. …, vol. 2, no. 2, pp. 147–164, 2009, [Online]. Available: http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/Characteristics of Effective Teaching of Mathematics.pdf.

A. Susanto, Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2013.

Jamil Suprihatiningrum, Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2016.

K. Jasija, F. A. Fitriana, and U. Aripin, “Pendekatan Realistic Mathematics Education untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa,” JPMI (Jurnal Pembelajaran Mat. Inov., vol. 1, no. 5, p. 915, Sep. 2018, doi: 10.22460/jpmi.v1i5.p915-922.

R. Yunisha, R. C. I. Prahmana, and K. I. Sukmawati, “Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VII SMP,” J. Elem., vol. 2, no. 2, p. 136, Jul. 2016, doi: 10.29408/jel.v2i2.284.

P. G. Putri, A. Fauzan, and M. Rosha, “Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik,” J. Edukasi dan Penelit. Mat., vol. 7, no. 1, pp. 47–54, 2018.

Fahrurrozi and S. Hamdi, Metode Pembelajaran Matematika. Lombok Timur: Universitas Hamzanwadi Press, 2017.

A. Shoimin, 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013, no. Yogyakarta. 2014.

K. Kartono, Pengantar Metodologi Research. Bandung: ALUMNI, 1998.

D. Rofiqoh, “Dinamika Perkembangan Matematika Dari Abad Pertengaha Hingga Ke Gerakan Renaissance dan Imlikasinya Terhadap Pembelajaran Matematika Di Sekolah,” UIN Sunan Ampel Surabaya, 2016.

Mestika Zed, MetodePenelitianKepustakaa. Jakarta: YayasanObor Indonesia, 2004.

M. Sari and Asmendi, “Penelitian Kepustakaan (Library Reasearch) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Jurnal Penelitian Bidang IPA, dan Pendidikan IPA,” Nat. Sci. J. Penelit. Bid. IPA dan Pendidik. IPA, vol. 6(1), no. 1, p. 44, Jun. 2020.

NCTM, Principles And Standar For School Mathematics. 2000.

G. Hayati, “Efektivitas Pendekatan Realistic Mathematic Education Terhadap Kemampua Komunikasi Matematis Siswa SMP Negri 3 Angkola Selatan.,” J. MathEdu (Mathematic Educ. Journal), vol. 3, no. 1, p. 40, 2018.

S. Haji and M. I. Abdullah, “Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematik Melalui Pembelajaran Matematika Realistik,” Infin. J., vol. 5, no. 1, pp. 42–49, 2016, Accessed: Jun. 06, 2022. [Online]. Available: http://e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/infinity/article/view/190/165.

J. D. Putra, Dan, and P. A. Sibarani, “Penerapan Pendekatan Realistic Mathematic Education (Rme) Berbasis Lks Dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas Viii Smp Baptis Batam Tahun Pelajaran 2013/2014,” J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 1, pp. 28–38, 2016.

A. Nofrianto, N. Maryuni, and M. A. Amri, “Komunikasi Matematis Siswa: Pengaruh Pendekatan Matematika Realistik,” J. Gantang, vol. 2, no. 2, pp. 113–123, 2017, [Online]. Available: https://ojs.umrah.ac.id/index.php/gantang/article/view/199.




DOI: http://dx.doi.org/10.30983/lattice.v2i1.5586

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Nita Putri Utami, Silmi Aulia, Yulia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Journal Indexed by:
MORAREF GARUDA Google Scholar Crossref

Creative Commons License
Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied
Licensed Under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License