Islamic Education In The Al-Qur'an and Sunnah (Study About the Meaning of Education and Implication for Educator)
DOI:
https://doi.org/10.30983/educative.v5i1.3055Keywords:
Educators, Implications, Ideal TraitsAbstract
Al-Qur'an and Sunnah Rasul are the sources of Islamic teaching, which means that Islamic education cannot be separated from both sources. In both sources, education is known in terms of the meaning of Tarbiyah. In the Quran, the meaning of education is often found in the Surah with different meanings. The different meanings encouraged researchers to analyze or examine them to recognize the educational terms of the Quran and the implications for educators. Researchers used library research to collect data, and the results were analyzed based on deductive thinking. The analysis shows that there are 12 terms which refers to education, such as Tarbiyah, Talm, Da'wah, tazkiyah, al-Tadris, al-tafaqquh, al-taaqqul, al-tadabbur, al-tazkirah, altafakkur, al-intidzar, and al-tigerizah. The implication of the meaning of education is that educators should possess and impart good qualities to themselves and their personalities. Tarbiyah, da'wah, talm, tazkiyah, al-Tadris, al-tafaqquh, al-taaqqul, al-tadabbur, al-tazkirah, al-tafakkur, al-intidzar, and al-mauizah are the ideal qualities they should have, as stated in the Qur'an.
Al-Qur'an dan Sunnah Rasul merupakan sumber ajaran Islam, maka pendidikan Islam pada hakekatnya tidak boleh lepas dari kedua sumber itu. Dalam kedua sumber tersebut pendidikan lebih dikenal dengan istilah-istilah yang pengertiannya terkait dengan Tarbiyah. Seperti di Al-quran sendiri makna pendidikan banyak ditemukan pada surat-surat al-Quran yang mempunyai makna-makna yang berbeda. Dengan banyaknya makna-makna pendidikan dalam al-quran, penulis mencoba menganalisis atau mentelaah makna dari istilah-istilah pendidikan yang ada pada al-Quran dengan tujuan untuk mengetahui istilah-istilah pendidikan yang ada pada al-Quran serta menganalisis dampaknya terhadap pendidik. Peneliti menggunakan penelitian pustaka dalam mengumpulkan data-data dan hasilnya dianalisis berdasarkan pola pikir deduktif. Hasil analsis memperlihatkan bahwa terdapat 12 istilah yang mengacu pada Pendidikan, seperti Tarbiyah, talm, dakwah, tazkiyah, al-Tadris, al-tafaqquh, al-taaqqul, al-tadabbur, al-tazkirah, altafakkur, al-intidzar, dan al-mauizah. Implikasi dari makna pendidikan tersebut adalah pendidik hendaknya memiliki dan menanamkan sifat-sifat yang baik dalam diri dan kepribadiannya. Sifat-sifat ideal yang perlu dimiliki pendidik adalah Tarbiyah, dakwah, talm, tazkiyah, al-Tadris, al-tafaqquh, al-taaqqul, al-tadabbur, al-tazkirah, altafakkur, al-intidzar, dan al-mauizah yang merupakan istilah-istilah yang tertera dalam Al-Quran
References
Abudin Nata, Pendidikan Dalam Prespektif Al-quran, (Jakarta: UIN Jakarta Press, 2005)
Abuddin Nata, Kapita Selekta Pendidikan Islam, Isu-isu Kontemporer Pendidikan Islam, (Jakarta: Rajawali Pers, 2012)
Ab Abdillh Muhammad bin Ahmad al-Anr al-Qurthub, Al-Jmi li-Ahkmi al-Qurn, Jilid I (t.d)
Ahmad Musthafa Al-Maraghiy, Tafsir Al-Maraghiy, juz XXVIII, (Semarang: CV Toha Putra, 1989)
Ahmad Tafsir, Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, (Bandung: Rosda Karya, 1992)
Al-Raghib al-Ashafahaniy, Mujam Murfadat Alfadz al-Quran, (Beirut: Dar al-Fikr, t.t.)
Jalaluddin, Teologi Pendidikan, (Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2003)
Kadar M. Yusuf, Tafsir Tarbawi: Pesan-Pesan Al-Qur-an tentang Pendidikan,Cet-ke-I, (Jakarta: Amzah, 2013)
Louis Maluf, Al-Munjid fi al-Lughah wa al-Alam.Cet. XXVII, (Beirut: Dr al- Masyriq, 1984)
Muhaimin, Nuansa Baru Pendidikan Islam; Mengurai Benang Kusut Dunia Pendidikan, (Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada, 2006)’
Muahaimin, Rekonstruksi Pendidikan Islam : Dari paradigma Pengembangan, Manjemen Kelembagaan, Kurikulum hingga Strategi Pembelajaran, (Jakarta: PT. RajaGrafiondo Persada, 2009)
M. Arifin, Ilmu Pendidikan Islam Suatu Tinjauan Teoritis Dan Praktis BerdasarkanPendekatan Interdisipliner, (Jakarta: Bumi Aksara, 1991)
M. Arifin, Ilmu Pendidikan Islam, (Jakarta: Bumi Aksara, 1991)
W.J.S. Poerwadarminta, Kamus Umum Bahasa Indonesia, (Jakarta: Balai Pustaka, 1991)
Zakiyah Daradjat, dkk., Ilmu Pendidikan Islam, (Jakarta: Bumi Aksara, 1996)
Zuhairini, dkk., Filsafat Pendidikan Islam, (Jakarta: Bumi Aksara, 1995).
Ramayulis dan Syamsul Nizar, Filsafat Pendidikan Islam: Telaah Sistem Pendidikan dan Pemikiran Para Tokohnya, (Jakarta: Kalam Mulia, 2010)
Samsul Nizar, Pengantar Dasar-Dasar Pemikiran Pendidikan Islam, (Jakarta: Gaya Media Pratama, 2001)
Ihsan, dkk, Filsafat Pendidikan Islam, (Bandung : CV Pustaka Setia, 1998)’
Ahmad Zuhdi, Profil Guru dalam Pendidikan Islam Menurut K.H. Hasyim Asy’ari : Telaah Kitab Adab al-Alim wa al-Muta’allim, Tesis Program Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga 2004, (tidak diterbitkan)
Alfurqan dan Harmonedi, Pandangan Islam Terhadap Manusia : Terminologi Manusia dan Konsep Fitrah serta Implikasinya dengan Pendidikan. JURNAL EDUCATIVE: Journal of Educational Studies Vol 2, No 2, Juli – Desember 2017, DOI : 10.30983/educative.v2i2.468
Basyar, Syaripudin, PENDIDIKAN ISLAM DI ERA GLOBALISASI: Antara Konsepsi Dan Aplikasi, AL-IDARAH: JURNAL KEPENDIDIKAN ISLAM, 2018:doi.org/10.24042/alidarah.v8i1.3075
Isnaniah, and M. Imamuddin, ‘Students’ Understanding of Mathematical Concepts Using Manipulative Learning Media in Elementary Schools’, 1st Bukittinggi International Conference on Education, IOP Conf. Series: Journal of Physics: Conf. Series 1471 (2020) 012050, Doi: 10.1088/1742-6596/1471/1/012050
Iswantir M., Gagasan dan Pemikiran Serta Praksis Pendidikan Islam di Indonesia (Studi Pemikiran dan praksis Pendidikan Islam Menurut Azyumardi Azra). JURNAL EDUCATIVE: Journal of Educational Studies Vol 2, No 2, Juli – Desember 2017,DOI :10.30983/educative.v2i2.471
Mafidin, Studi Literatur Tentang Peran Muhammadiyah Dalam Mengembangkan Pendidikan Islam Di Indonesia, Jurnal Tarbawi, 1.1 (2012), 43–53
Mahmud Yunus, Kamus Arab-Indonesia, (Jakarta: Hidakarya, 1990)
Maragustam, Mencetak Pembelajar Menjadi Insan Paripurna, (Yokyakarta: Nuha Litera, 2010)
M. Imamuddin, dkk., Integrasi Pendidikan Islam dan Pendidikan Matematika Dalam Pembelajaran. NUR EL- ISLAM: Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, Vol 6, No 1 (2020) April 2020
Moh. Haitami Salim & Syamsul kurniawan, Studi Ilmu Pendidikan Islam, (Jakarta: Ar-Ruzz Media, 2012)
Nunu Burhanuddin, Konstruksi Pendidikan Integratif Menurut Hamka, JURNAL EDUCATIVE: Journal of Educational Studies Vo.1, No.1, Januari – Juni 2016, DOI : 10.30983/educative.v1i1.119
Nuryatno, M. Agus, Islamic Education in a Pluralistic Society’, Al-Jami’ah: Journal of Islamic Studies, 2011: doi.org/10.14421/ajis.2011.492.411-431
Sukring, Pendidik Dalam Pengembangan Kecerdasan Peserta Didik (Analisis Perspektif Pendidikan Islam).Tadris: Jurnal Keguruan dan Ilmu Tarbiyah 01 (1) (2016), Juni 2016, h. 69-80
Downloads
Additional Files
Submitted
Accepted
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).