Examining the Reality of Kafā’ah in the Muslim Countries of Jordan, Morocco, and Pakistan in the Contemporary Era

Authors

  • Moh. Alfin Sulihkhodin UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30983/alhurriyah.v6i1.4195

Keywords:

Marriage, Kafā’ah, Moslem State

Abstract

The primary purpose of this research is to investigate and understand the importance of the concept of KafÄ’ah in the practice of marriage in Muslim communities in Jordan, Marocco, and Pakistan. KafÄ’ah in text or context is understood by the concept of harmony between the two brides to be, both in terms of wealth, nasab, beauty/good looks, especially in religious matters. This research uses a qualitative research approach (library research) to facilitate extracting and analyzing data. The results showed that the concept of KafÄ’ah in the Muslim countries of Jordan, Marocco, and Pakistan, in general, is still guided by the view of imam madhhab, especially in Jordan and Pakistan, which is more inclined to the provisions of imam madhhab Hanafi which as the main criteria of KafÄ’ah is concerning five basic things, including: religion, descent, hurriyah, the wealth of both brides, as well as the field of work. In contrast, KafÄ’ah in the country of Marocco is more inclined to the provisions of the Imam Madzhab Maliki, which emphasizes religious and health aspects, be it a physical or psychic condition of a person. However, in some ways, it has shifted to the standard of KafÄ’ah, which includes not only material, nasab, or religion, but on love or affection between the brides and grooms. Thus, the material of family law renewal is expected to be adopted or implemented in legislation, especially related to marriage in Indonesia.  

Tujuan utama diadakannya penelitian ini adalah untuk menelisik serta memahami arti penting konsep KafÄ’ah dalam praktek perkawinan masyarakat muslim di negara Yordania, Maroko, serta Pakistan. KafÄ’ah secara teks ataupun konteks dapat dipahami dengan konsep kesepadanan antara kedua calon mempelai, baik dari segi harta kekayaan, nasab, kecantikan/ketampanan, utamanya dalam permasalahan keagamaan. Penelitian terkait ini penulis lakukan dengan menggunakan pendekatan penelitian yang bersifat kualitatif (library research) guna memudahkan proses penggalian dan analisis data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa konsep KafÄ’ah di negara muslim Yordania, Maroko, serta Pakistan secara umum masih berpedoman pada pandangan imam madzhab, utamanya di negara Yordania serta Pakistan yang lebih cenderung pada ketentuan Imam madzhab Hanafi yang mana sebagai kriteria utama KafÄ’ah adalah menyangkut 5 hal dasar, meliputi: keagamaan, keturunan, hurriyah, harta kekayaan kedua calon mempelai, serta bidang pekerjaan. Secara kontras di negara Maroko lebih condong pada ketentuan Imam madzhab Maliki yang menekankan pada aspek keagamaan serta kesehatan, baik itu secara fisik atau kondisi psikis seseorang. Akan tetapi, dalam beberapa hal telah bergeser pada standar KafÄ’ah yang tidak hanya meliputi materi, nasab, ataupun agama saja, melainkan pada rasa cinta atau kasih sayang di antara kedua calon mempelai. Dengan demikian materi pembaruan hukum keluarga yang ada, diharapkan dapat diadopsi atau diimplementasikan dalam peraturan perundang-undangan khususnya terkait perkawinan di Indonesia.

References

Al-Shan’any. Subul al-Salam, Juz 3. Kairo: Dar Ihya’ al-Turats al-Araby, 1980.

Anderson, J.N.D. Hukum Islam di Dunia Modern, alih bahasa Machnun Husein. Surabaya: Amar Press, 1990.

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta, 2014.

Barkatullah, Abdul Halim., dan Teguh Prasetyo. Hukum Islam Menjawab Tantangan Zaman yang Terus Berkembang. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2006.

Hudafi, Hamsah. “Pembentukan Keluarga Sakinah Mawaddah Warahmah Menurut Undang – Undang Nomor 1 Tahun 1974 Dan Kompilasi Hukum Islam.†Al Hurriyah : Jurnal Hukum Islam 5, no. 2 (2020). https://doi.org/10.30983/alhurriyah.v5i2.3647.

Komarudin, Koko. “Hakikat Keluarga Islamâ€, Al-Ihkam: Jurnal Hukum Keluarga, Vol. 12, No. 2 (Juni 2020).

Komarudin, Komarudin. “Hukum Keluarga Di Tunisia Dan Indonesia.†Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam 18, no. 1 (2019). https://doi.org/10.15408/kordinat.v18i1.11481.

Latief, Muhammad Nur Hasan. “Pembaharuan Hukum Keluarga Serta Dampaknya Terhadap Pembatasan Usia Minimal Kawin Dan Peningkatan Status Wanita.†Jurnal Hukum Novelty 7, no. 2 (2016). https://doi.org/10.26555/novelty.v7i2.a5467.

Muslim Secular Democracy. Muslim Secular Democracy, 2013. https://doi.org/10.1057/9781137282057.

Muzhdar, Atho’., dan Khairuddin Nasution. Hukum Keluarga di Dunia Islam Modern. Jakarta: Ciputat Press, 2003.

Mustofa, Imam. “Ijtihad Kontemporer Sebagai Upaya Pembaruan Hukum Keluarga Di Indonesia.†Al-Manahij: Jurnal Kajian Hukum Islam 7, no. 2 (1970). https://doi.org/10.24090/mnh.v7i2.565.

Muthiah, Aulia. Hukum Islam Dinamika Seputar Hukum Keluarga. Yogyakarta: Pustaka Baru Press, 2017.

Nasution, Khoiruddin. “Metode Pembaruan Hukum Keluarga Islam Kontemporer.†Unisia 30, no. 66 (October 25, 2007): 329–41. https://doi.org/10.20885/unisia.vol30.iss66.art1.

Nurhadi, Nurhadi. “Undang-Undang No. 1 Tahun 1974 Tentang Pernikahan (Perkawinan) Di Tinjau Dari Maqashid Syariah.†UIR Law Review 2, no. 2 (2018). https://doi.org/10.25299/uirlrev.2018.vol2(02).1841.

“Pembaharuan Hukum Keluarga Di Maroko.†Syaksia : Jurnal Hukum Perdata Islam 20, no. 1 (2020). https://doi.org/10.37035/syakhsia.v20i1.1984.

Ridwansyah, Muhammad. “Keadilan Gender Dalam Rancangan Qanun Hukum Keluarga.†Jurnal Hukum Samudra Keadilan 14, no. 2 (2019).

Rofiq, Ahmad. Hukum Perdata Islam di Indonesia Edisi Revisi, Cet. 2. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2015.

Saebani, Beni Ahmad. Fiqih Munakahat 1. Bandung: CV Pustaka Setia, 2013.

Solihah, Cucu. “Prototype Pola Asuh Keluarga Dan Dampaknya (Suatu Kajian Pendidikan Hukum Anti Kekerasan Dalam Islam ).†Res Nullius Law Journal 1, no. 1 (2019). https://doi.org/10.34010/rnlj.v1i1.2491.

Sulihkhodin, Moh. Alfin. "Maqashid Syariah Perspektif Izzudin Abdi Salam." El-Faqih: Jurnal Pemikiran dan Hukum Islam 7.1 (2021): 1-18. https://doi.org/10.29062/faqih.v7i1.197.

Sulihkhodin, Mohammad Alfin. “Prosesi Khitbah Di Indonesia Perspektif Local Wisdom Dan Qaidah Fiqh.†Bilancia: Jurnal Studi Ilmu Syariah Dan Hukum 14, no. 2 (2020): 383–400. https://doi.org/10.24239/blc.v14i2.553.

Syahuri, Taufiqurrohman. Legislasi Hukum Perkawinan di Indonesia: Pro-Kontra Pembentukannya Hingga Putusan Mahkamah Konstitusi. Jakarta: Prenadamedia Group, 2015.

Downloads

Published

2021-08-25

Citation Check