Deskripsi Minat Belajar Matematika Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning


Authors :
(1) Nana Wahyuni Mail (Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia)
(2) Rusdi Rusdi Mail (Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia)
(3) Nofri Leni Mail (SMP Negeri 1 Padang Panjang, Indonesia)

Abstract


Interest is a component that arouses someone's enthusiasm that causes that person to focus on a particular activity. The purpose of this research was to describe or describe students' interest in learning mathematics through the application of the Discovery Learning learning model while studying. This type of research is a quantitative descriptive research. The research subjects chosen were 26 students of SMP Negeri 1 Padang Panjang. The sampling technique used in this study was sampling involving all research subjects. Such a sampling technique is known as saturated sampling technique.  Researchers chose research instruments in the form of observation and questionnaires or questionnaires of interest in learning mathematics. Information was obtained that 75% of students felt happy participating in learning mathematics, 71% of students were involved in  learning mathematics, as many as 80% of students paid attention to learning mathematics, and 76% of students were also interested in learning mathematics. In the future, it is hoped that teachers will pay more attention to whether students are interested or not during mathematics learning, because students usually view mathematics as a subject that is considered difficult and is not of interest to students.

 

Minat adalah suatu komponen yang membangkitkan semangat seseorang yang menyebabkan orang tersebut menjadi fokus terhadap suatu aktivitas tertentu. Tujuan penelitian ini dilakukan adalah untuk mendeskripsikan atau menggambarkan minat belajar matematika siswa terhadap pembelajaran matematika melalui diterapkannya model pembelajaran Discovery Learning saat belajar. Jenis penelitian yang dilakukan ini adalah penelitian deskriptif kuantitatif. Subjek penelitian yang dipilih adalah 26 orang siswa dan siswi SMP Negeri 1 Padang Panjang . Teknik sampling yang digunakan dalam penelitian ini adalah pengambilan sampel dengan melibatkan semua subjek penelitian. Teknik sampling yan demikian dikenal dengan teknik sampling jenuh.  Peneliti memilih instrumen penelitian berupa observasi dan kuesioner atau angket minat belajar matematika. Diperoleh informasi bahwa 75 % siswa merasa senang dalam mengikuti pembelajaran matematika, 71 % siswa ikut terlibat selama pembelajaran matematika, sebanyak 80 % siswa memberikan perhatiannya terhadap pembelajaran matematika, dan 76% siswa juga tertarik dengan pembelajaran matematika. Untuk kedepannya diharapkan guru lebih memperhatikan apakah siswa berminat atau tidak selama pembelajaran matematika, karena biasanya siswa memandang matematika sebagai mata pelajaran yang dianggap sulit dan tidak diminati oleh siswa.


Keywords


Interest in Learning Mathematics; Discovery Learning Model

Full Text:

PDF

| DOI: http://dx.doi.org/10.30983/lattice.v3i1.6524

References

Hidayat, P. W. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif dan Minat Belajar Siswa dalam Mengerjakan Soal Open Ended dengan Pendekatan CTL . Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 13, No. 1, 63-75.

Irawati, M. (2018). Profil Minat Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Kelas VII I SMP Negeri 5 Yogyakarta Pada Pokok Bahasan Penyajian Data Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Kahoot. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma Yogyakarta.

Nissa, . (2017). Penyusunan Skala Minat Belajar Matematika dengan Penerapan Model Rasch. Jurnal Pendidikan MIPA Pancasakti. Vol. 1, No. 1, 58-64.

Niswara, R. M. (2019). Model Project Based Learning terhadap High Order Thinking Skill . Mimbar PGSD Undiksha, 7 (2), 85-90.

Safari. (2012). Indikator Minat Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Saifuddin. (2014). Pengelolaan Pembelajaran Teoretis dan Praktis. Yogyakarta: Deepublish.

Sahkholid Nasution. (2012). Metode Konvensional dan Inkonvensional dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Didaktika, 12(2

Shobirin. (2016). Konsep dan Implementasi Kurikulum 2013 Disekolah Dasar. Yogyakarta : Budi Utama.

Siagian, R. E. (2015). Hubungan Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif. Vol. 2, No. 2, 122-131.

Siti Hidayatus Sholehah. Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD Negeri Karangroto 04 Semarang. Junal Mimbar Ilmu, Vol. 23 No. 2, 2018. ISSN: 1829-877X, 237-244.

Slameto. (2010). Belajar & Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Susanto, A. (2014). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Syah, M. (2006). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Takdir, M. (2012). Pembelajaran Discovery Strategy & Mental Vocation Skill. Jogjakarta: Diva Press.

Uswatun Khasanah. (2022). Analisis Minat Belajar Matematika Siswa Kelas VII Pada Materi Segiempat Berbantuan Aplikasi Geogebra di SMP Negeri 239 Jakarta . Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. Volume 06, No. 01, Maret 2022, 181-190.




DOI: http://dx.doi.org/10.30983/lattice.v3i1.6524

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Nana Wahyuni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Journal Indexed by:
MORAREF GARUDA Google Scholar Crossref

Creative Commons License
Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied
Licensed Under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License