STRATEGI PEMASARAN AGEN ASURANSI PRULINK SYARIAH DI KABUPATEN JEPARA
DOI:
https://doi.org/10.30983/es.v2i2.665Abstract
This study aims to analyze insurance agent marketing strategies to get new customers of Sharia Prulink Insurance in Jepara Regency. The study used descriptive analytical qualitative methods. Data obtained by observation, interviews, literature studies, documentation, data processing, data presentation, and conclusions. The results of the study show that the insurance agent's strategy to get new customers is to maintain a cycle: Planning, Prospects, Approaches, Fact Finding, Presentation, Dealing with objections and Closing. To maintain and improve customers, insurance agents take steps: know your costomer (KYC), visit customers regularly; explain the benefits of insurance, serve excellence, willingness to serve customers who need help for their insurance, and awards on customers' birthdays.References
Daftar Pustaka
A.Karim, A. (2004). Bank Islam dan Analisis Fiqih dan Keuangan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Adinugroho, M. S. (2013). Konsep dan Implementasi Pengelolaan Dana Premi Unit Link Syariah. Tesis, Vol.1 No. 2.
Ali, Z. (2008). Hukum Asuransi syariah. Jakarta: Sinar Grafika.
Arif, N. R. (2010). Dasar-dasar Pemasaran Bank Syariah. Bandung: Alphabeta Bandung.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Bungin, B. (2004). Metode Penelitian Kualitatif, Aktualisasi Metodologis Karah Rgam Variasi Kontemporer. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Damisa, A. (2014). Sistem Agency Sebagai Strategi Pemasaran di Asuransi Jiwa Bersama Bumi Putera Syariah Cabang Yogyakarta. Tesis UIN Sunan Kalijaga.
Diyah.K., G. (2013). Analisa Peningkatan Motivasi Terhadap Prestasi Kerja Agen Pada PT Prudential Life Assurance Cabang Makassar. Skrpsi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Hasanuddin Makassar.
Fayshal, A., & Medyawati, H. (2013). Analisis Strategi Pemasaran Produk Asuransi Jiwa. Jurnal Asuransi dan Manajemen Resiko, 52-57.
Gupta, B. S. (2012). Marketing Strategies in Life Insurance Service. International Journal of Marketing, Financial Services & Management Research.
Hariyadi, E., & Triyanto, A. (2017). Peran Agen Asuransi Syariah dalam Meningkatkan Pemahaman Masyarakat tentang Asuransi Syariah. Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 19-37.
Ismanto, K. (2016). Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Produk Asuransi Syariah di Pekalongan. Jurnal Hukum Islam, 14.
Jakarta Post. (2012). Jumlah Pemegang Polis Asuransi Di Indonesia. Jakarta: www.thejakartapost.com.
K.Yin, R. (2004). Studi Kasus Desain dan Metode. Jakarta: Raja Grafindo Persada hlm.11.
Karim, A. A. (2004). Bank Islam dan Analisis Fiqih dan Keuangan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Kasmir. (2002). Dasar-Dasar Perbankan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Kholis, N. (2014). An Evaluation toward Islamic Unit Linked Operation In Indonesia from Syariah Compliance Perspective: Case Study At Prulink Syariah. AICIS (Annual International Conference on Islamic Studies).
Komariah, Y. (2015). Strategi Perusahaan Asuransi Prudential dalam Meningkatkan Nasabah dan Minat Berasuransi Masyarakat Muslim di Indonesia.
Medyawati, A. F. (2013). Analisis Strategi Pemasaran Produk Asuransi Jiwa Pada Bumi Putera Syariah Cabang Depok. Jurnal Asuransi dan Manajemen Resiko, 52-57.
Mila Sartika, H. H. (2013). Konsep dan Implementasi Pengelolaan Dana Premi Unit Link Syariah. Tesis, Vol.1 No. 2.
Moloeng, L. J. (2014). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Rosdakarya.
Muhammad Heykal, N. H. (2010). Lembaga Keuangan Islam Tinjauan Teoritis dan Praktis. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Noor, A. M. (2009). A Syariah Compliance Review on Investment Linked Takaful in Malaysia. Islamic Economic Studies, Vol. 17 No. 1.
Poerwadarmanta, W. (2006). Kamus Besar Bahasa Indonesia . Jakarta: Balai Pustaka hlm.1181.
Prameswari, N. P. (2011). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Loyalitas Konsumen Pada Asuransi Prudential di Kota Semarang. Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro Semarang.
Prihartono, M. W. (2001). Manajemen Pemasaran dan Tata Usaha Asuransi. Yogyakarta: Kanisius. hlm.6.
Prodjodikoro, W. (1996). Hukum Asuransi Indonesia. Jakarta: PT Intermasa.
Prudential Indonesia. (2017). Prudential Indonesia. Dipetik 2017, dari Prudential Indonesia: https://www.prudential.co.id/id/
Prudential Indonesia. (2017). Prudential Indonesia. Dipetik Desember 4, 2017, dari Prudential Indonesia: https://www.prudential.co.id/id/our-company/about-prudential-indonesia/
Prudential Indonesia. (2017, Januari 14). Prudential Indonesia. Dipetik Oktober 27, 2016, dari www.prudential.co.id: https://www.prudential.co.id/id/our-company/media/prudential-news/
Prudential, P. (2014, Januari 14). www.prudential.com. Dipetik Oktober 27, 2016, dari www.prudential.co.id: http://www.prudential.co.id/prudential_in_id/header/aboutus/index.html
Pujihartini, Y. (2008). Pelaksanaan Perjanjian Keagenan Pada Asuransi Jiwa Bersama (AJB) Bumi Putra 1912 Jambi. Skripsi S2 Univrsitas Diponegoro Semarang, 41-42.
Putranti, O. Y. (2015). Strategi Pemasaran Agen PT Prudential dalam Mempertahankan Loyalitas Nasabah Prulink Syariah. Skripsi Fakultas Syariah dan Hukum Universitas Negeri Islam Syarif Hidayatullah.
Sendra, K. (2002). Panduan Sukses Menjual Asuransi. Jakarta: PPM. Hlm. 5.
Sendra, K. (2004). Konsep dan Penerapan Asuransi Jiwa Unit-Link: Proteksi Sekaligus Investasi. Yogyakarta: PPM cet. pertama.
Shameem, B., & Gupta, S. (2012). Marketing Strategies in Life Insurance Service. International Journal of Marketing, Financial Services & Management Research.
Silitonga, D. V. (2014). KOMUNIKASI PERSUASIF AGEN ASURANSI DALAM MEREKRUT CALON AGEN ASURANSI (Studi Deskriptif Kualitatif Komunikasi Persuasif Agen Asuransi dalam Merekrut Calon Agen Asuransi di PT Asuransi Life Allianz Indonesia Cabang Kota Medan). Artikel.
Slameto. (2010). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat . Jakarta: PT. Rineka Cipta hlm.180.
Sugiyono, P. D. (2013). Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, P. D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D . Bandung: Alfabeta.
Sula, H. K. (2006). Syariah Marketing. Bandung: TP Mizan Pustaka.
Sula, M. S. (2004). Asuransi Syariah (Life and General) – Konsep dan Sistem Operasional. Jakarta: Gema Insani.
Supranto, J. (2000). Teknik Riset Pemasaran dan Ramalan Penjualan . Jakarta: Rineka Cipta.
Tjandra, M. (1998). Psikologi Anak. Surabaya: PT Gelora Aksara Pratama.
Wahab, A. R. (2004). Psikologi Suatu pengantar Dalam Perspektif Islam. Jakarta: Penanda Media hlm. 236.
Wahyuni, M. F. (2016). Strategi Agen Asuransi Syariah Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Asuransi Syariah . Jurnal Ekonomi Syariah, 1-29.
Downloads
Additional Files
Submitted
Accepted
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).