Pelatihan Tata Kelola Pengembangan Literasi Digital Manajemen Sekolah

Authors

  • Adriantoni Adriantoni Universitas Adzkia, Indonesia
  • Gusril Kenedi Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia
  • Nursyamsi Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, Indonesia
  • Nova Wati Universitas Adzkiah, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.30983/dedikasia.v5i1.9477

Keywords:

Manajemen Sekolah, Literasi Digital,, Tata Kelola.

Abstract

The problems faced by schools based on direct observation in public and private elementary schools (SDN) are related to the still low governance of digital-based school quality management development. The first problem is that, the principal still has difficulty in preparing a digital-based School Development Plan. Second, the school's work program has not been socialized to the school community. Third, the principal and school development team are still weak in updating information through a digital system. Referring to these problems, the author conducted training and mentoring for the principal and teachers at SDN 16 Padang Pariaman. The method used was Mentoring and Training on digital literacy development. The training participants numbered 10 people, consisting of 1 principal and 9 teachers. The training activities were carried out in the classroom. The results of this service were that the principal and teachers received training on the governance of digital literacy management development of school management. Furthermore, the school must cooperate with the Regency Education Office to improve supporting facilities through an internet network so that school management, especially administration-related, can be carried out digitally to be more effective and efficient.

Permasalahan yang dihadapi oleh sekolah berdasarkan pengamatan langsung di sekolah dasar negeri (SDN) dan Swasta yakni berkaitan dengan masih rendahnya tata kelola pengembangan manajemen mutu sekolah berbasis digital. Masalah yang pertama, kepala sekolah masih memiliki kesulitan dalam menyusun Rencana Pengembangan Sekolah berbasis digital. Kedua, program kerja sekolah belum disosialisasikan kepada warga sekolah. Ketiga, kepala sekolah dan tim pengembang sekolah masih lemah dalam mengupdate informasi melalui system digital. Mengacu pada permasalahan tersebut, Penulis melakukan pelatihan dan pendampingan terhadap kepala sekolah dan guru di SDN 16 Padang Pariaman. Metode yang digunakan berupa Pendampingan dan Pelatihan mengenai pengembangan literasi digital. Peserta pelatihan berjumlah 10 orang terdiri dari 1 kepala sekolah dan 9 orang guru. Kagiatan pelatihan dilaksanakan di ruang kelas. Hasil dari pengabdian ini dimana Kepala sekolah dan guru memperoleh pelatihan tentang tata kelola pengembangan manajemen literasi digital manajemen sekolah. Selanjutnya pihak sekolah harus bekerjasama dengan dinas pendidikan Kabupaten untuk meningkatkan sarana penunjang berupa jaringan internet supaya dalam manajemen sekolah terutapa berkaiatan dengan administrasi bisa dilaksankan secara digital supaya lebih efektif dan efisien.

Author Biography

Adriantoni Adriantoni, Universitas Adzkia

Pendidikan Guru Sekolah Dasar

References

Lili. T. (2017). Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Informasi, Kualitas Layanan, Terhadap Kepuasan Pengguna Sistem Informasi Akademik Universitas Merdeka Malang. Jurnal Teknologi & Manajemen Informatika.

Adriantoni, G. K. (2022). Pendampingan Penyusunan Perangkat Pembelajaran Daring dan Luring Bagi Mahasiswa Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang. Jurnal Dedikasia : Jurnal Pengabdian Masyarakat.

Connie Deng, D. G. (2022). Transformational leadership effectiveness: an. Human Resource Development International.

Ellen Daniëlsa, ∗. A. (2019). A review on leadership and leadership development in educational. Educational Research Review.

Hassan, I. B. (2023). Principals’ digital transformational leadership,. Education Inquiry.

Hidayatul Riski, R. N. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Menengah Pertama. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan.

Inge Kadarsih, S. M. (2020). Peran dan Tugas Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan.

Julaiha, S. (2019). Konsep Kepemimpinan Kepala Sekolah. Tarbiyah Wa Ta'lim: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran.

Lase, D. (2019). Pendidikan di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Sundermen, 29-43.

Manarbek Gulden, K. S. (2020). Quality management of higher education:. Cogent Business & Management.

Minsih1), R. I. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Membangun Sekolah Berkualitas Di Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar.

Nurdin Kaso1, M. ,. (2021). The Principal's Leadership: How to Improve the Quality of Teaching and Learning Process in State Junior High School of Luwu. Jurnal Administrare: Jurnal Pemikiran Ilmiah dan Pendidikan Administrasi Perkantoran.

Rahman Tanjung, H. O. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah dalam Meningkatkan. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan.

Sinda Eria Ayuni, W. H. (2024). Penguatan Pemanfaatan Literasi Digital Sebagai Upaya Pencegahan. Jurnal Dedikasia : Jurnal Pengabdian Masyarakat.

Soleas, E. K. (2022). Conditional knowledge and debugging strategies help overcome creative endeavours’ costs: Can we use successful innovators’ tactics for innovation education? Journal of Creativity.

Ulfah1, Y. S. (2022). Kepemimpinan Pendidikan di Era Disrupsi. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan.

Waruwu, N. (2022). Authentic Leadership and Human Resource Practice for Competitive. Journal of Educational and Social Research.

Zubaidah1*, R. S. (2022). Model Kepemimpinan Digital Kepala Sekolah di Era Teknologi. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam.

Downloads

Published

2025-05-27

How to Cite

Adriantoni, A., Gusril Kenedi, Nursyamsi, & Nova Wati. (2025). Pelatihan Tata Kelola Pengembangan Literasi Digital Manajemen Sekolah. Jurnal Dedikasia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 32–42. https://doi.org/10.30983/dedikasia.v5i1.9477

Issue

Section

Articles

Citation Check