Pembinaan dan Pelatihan Olimpiade Sains Nasional (OSN) Bidang Biologi pada Siswa SMAN 1 Tualang, Kabupaten Siak, Provinsi Riau
DOI:
https://doi.org/10.30983/dedikasia.v4i2.8825Keywords:
OSN, Biologi, SMAN 1 TualangAbstract
Advancing to the national level in the National Science Olympiad (OSN) is a significant challenge faced by many schools, given the tight competition and high standards of ability that must be achieved by students to compete at that level. SMAN 1 Tualang, as one of the leading high schools in Siak Regency, has consistently succeeded in sending its students to the provincial level every year. However, in the field of biology, students still face difficulties in continuing the competition to the national level. The purpose of this coaching and training activity is to prepare students to face the OSN with adequate knowledge and skills to be able to compete at the national level. This activity is carried out through the method of providing direct material and discussing questions using the drilling method. The results of this activity show an increase in students' ability to solve OSN questions in the field of biology, which can be seen from the increase after coaching and training with an N-gain value of 0.58, which is included in the moderate category. Thus, this activity is effective in improving students' readiness to face the national science Olympiad and is recommended to be implemented continuously for more optimal results.
Melaju ke tingkat nasional dalam Olimpiade Sains Nasional (OSN) merupakan tantangan signifikan yang dihadapi oleh banyak sekolah, mengingat persaingan yang ketat dan tingginya standar kemampuan yang harus dicapai oleh peserta didik untuk bersaing di jenjang tersebut. SMAN 1 Tualang, sebagai salah satu SMA unggulan di Kabupaten Siak, berhasil secara konsisten mengirimkan siswanya ke tingkat provinsi setiap tahun. Namun, pada bidang biologi, siswa masih menghadapi kesulitan untuk melanjutkan kompetisi ke jenjang nasional. Tujuan dari kegiatan pembinaan dan pelatihan ini adalah untuk mempersiapkan siswa-siswi menghadapi OSN dengan bekal pengetahuan dan keterampilan yang memadai agar mampu bersaing di tingkat nasional. Kegiatan ini dilakukan melalui metode pemberian materi secara langsung dan pembahasan soal menggunakan metode drilling. Hasil dari kegiatan ini menunjukkan adanya peningkatan kemampuan siswa dalam menyelesaikan soal OSN bidang biologi, yang terlihat dari peningkatan setelah pembinaan dan pelatihan dengan nilai N-gain sebesar 0,58 termasuk kategori sedang. Dengan demikian, kegiatan ini efektif dalam meningkatkan kesiapan siswa dalam menghadapi Olimpiade sains nasional dan direkomendasikan untuk diimplementasikan secara berkelanjutan untuk hasil yang lebih optimal.
References
Adrianto, H., Tandean, V. S., Panggabean, R. T. M., Santoso, N. B., & Ali, M. (2023). Pendampingan Dan Pendalaman Konsep Substansi Genetika Di Biologi Club Sman 1 Tarik. Sebatik, 27(1), 265–272. https://doi.org/10.46984/sebatik.v27i1.2279
Fitri, H., Safitri, Y. R., Yusuf, M., & Rahmadani, D. (2024). Pelatihan Olimpiade Matematika Kepada Perwakilan Peserta Kegiatan Olimpiade Sains Nasional ( OSN ). Jurnal Dedikasia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 48–57.
Hidayat, M. T., Faiziyah, N., Listiawati, V., Rini, I. F., & Surahmat, S. (2019). Workshop Penyusunan Program Unggulan OSN di Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Tegalampel, Klaten. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(1), 1–10.
Husnawati, A., Hartono, H., & Masturi, M. (2019). Pengembangan Soal Higher Order Thinking Skill (HOTS) Fisika Kelas VIII SMP Materi Gerak Pada Benda. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(2), 133–140.
Jaya, D. K., Hardianti, B. D., & Fajri, N. (2023). Penguatan Kompetensi Siswa SMA Negeri 4 Praya Menuju Kompetisi Sains Nasional (KSN) Biologi Tingkat Kabupaten Melalui Pemberian Motivasi dan Metode Drill. Lumbung Inovasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(2), 154–165. https://doi.org/10.36312/linov.v8i2.1133
Kemendikbud. (2023). Rekapitulasi Peraihan Medali Olimpiade Sains Nasional Tahun 2019. Sekretariat Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah
Kurniawati, M. (2014). Kajian motivasi belajar mandiri siswa melalui pembinaan dan pendampingan olimpiade sains nasional (OSN) bidang kimia pada siswa SMA. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 4(1), 446–455.
Maulina, D., Pramudiyanti, P., Rakhmawati, I., & Meriza, N. (2021). Program Pendampingan Kegiatan Kompetisi Sains Nasional Bidang Biologi Siswa SMAN 5 Bandar Lampung. Wikrama Parahita : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 73–79. https://doi.org/10.30656/jpmwp.v5i1.2818
Muliani, F., Noviati, D., & Fajriani, F. (2018). Pembinaan Peningkatan Mutu Pendidikan Bidang Olimpiade Sains Bagi Guru Sd Kota Langsa Provinsi Aceh. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 3(2), 9–13.
Noviati, W., Ramdhayani, E., Lestari, I. D., & ZA, A. T. (2021). Peningkatan Kompetensi Siswa Melalui Pembinaan Olimpiade Biologi Di SMA Negeri 4 Sumbawa Besar. Jurnal Pengembangan Masyarakat Lokal, 4(1), 183–187.
Nurinda, S., Rudyatmi, E., Ridlo, S., & Biologi, J. (2014). Analisis Butir Soal Olimpiade Biologi Sma Tingkat Kabupaten/Kota Tahun 2013. Unnes Journal of Biology Education, 3(1), 50229. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/ujbe
Puspresnas (2023) Pedoman Olimpiade Sains Nasional Jenjang SMA/MA Tahun 2023. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Putri, J. T., Alberianto, A., & Yuberta, K. R. (2023). Bimbingan Belajar Olimpiade Sains Nasional (OSN) Matematika Siswa di SMPN 3 Batusangkar. Jurnal Dedikasia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 107. https://doi.org/10.30983/dedikasia.v3i2.7697
Siregar, E., & Sinambela, Y. (2021). Pembekalan dan pelatihan siswa sma plus penyabungan mandailing natal untuk menghadapi kompetisi sains nasional (KSN) kimia dengan menggunakan model pembelajaran atm (amati, tiru, modifikasi). Jurnal Pekamas, 1(1), 7–12.
Suyanto, E., Safitri, A., Kurnianingsih, N., & Fatchiyah, F. (2020). Pendampingan Penguatan Kompetensi Guru dan Siswa SMA Melalui Pengembangan Inovasi Sains dan Kompetisi Olimpiade Biologi di Kabupaten Sampang, Madura. Engagement: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 402–424. https://doi.org/10.29062/engagement.v4i2.288
Trisianawati, E., & Manisa, T. (2023). The ability of critical thinking and problem solving prospective biology teacher to solve biological Olympiad questions. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 5(1), 1. https://doi.org/10.20527/bino.v5i1.15004
Wahyu Iskandar, D., Fatimah Zahrah, R., & Syahril Sidik, G. (2023). Analisis Peran Guru Dalam Memfasilitasi Peserta Didik Pada Keikutsertaan OSN Bidang Matematika. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 165–176.
Wesnawa, I. G. A., Christiawan, P. I., Lasmawan, W., Dewi, N., & Sulindawati, L. G. E. (2019). Kolaborasi Pembinaan Siswa dalam Persiapan OSN Menuju Prestasi Unggul Di SMP Negeri 1 Singaraja. Prosiding Senadimas.
Wiyoko, T., Megawati, M., Aprizan, A., & Avana, N. (2019). Peningkatan kompetensi siswa melalui pembinaan olimpiade sains (OSN). Warta Lpm, 22(2), 67–75.
Zubaidah, S. (2010). Berpikir Kritis: kemampuan berpikir tingkat tinggi yang dapat dikembangkan melalui pembelajaran sains. Seminar Nasional Sains, 6(8), 1–14.
Downloads
Submitted
Accepted
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rahmat Fajrin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).