Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan Mengajar: Menginspirasi Generasi Muda untuk Cinta Bahasa Arab

Authors

  • Ira Aniati Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
  • Suci Meliani Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
  • Hurriyatus Sa’adiyah Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.30983/dedikasia.v4i1.8121

Keywords:

Teaching Interest, Learning Arabic, Teaching FTIK Program

Abstract

The issue of low student interest in learning Arabic is still prevalent in elementary schools today, particularly among students at MDTA Nurul Iman Sihitang. To address this, the Faculty of Tarbiyah and Teacher Training at UIN SYAHADA Padangsidimpuan launched the "FTIK Mengajar" program, which employs various strategies to enhance Arabic language learning. This program was implemented at MDTA Nurul Iman Sihitang in Padangsidimpuan Tenggara. The objective of this community service is to increase the interest in learning Arabic among 41 students at MDTA Nurul Iman during the 2022/2023 academic year. The program utilized a direct mentoring method for teaching Arabic. Data were collected through observation, interviews, and documentation, and then categorized into four stages: planning, action, observation, and analysis of student attendance and activities. As a result, the students' interest in learning Arabic showed a significant improvement, contributing to their overall success in both worldly and spiritual aspects.

Di sekolah dasar saat ini, masih ada masalah minat siswa dalam belajar bahasa Arab, terutama di MDTA Nurul Iman Sihitang. Untuk mengatasi masalah ini, Tarbiyah dan Ilmu Keguruan UIN SYAHADA Padangsidimpuan meluncurkan program "FTIK Mengajar" di MDTA Nurul Iman Sihitang di Padangsidimpuan Tenggara . Program ini menggunakan berbagai pendekatan untuk meningkatkan pembelajaran bahasa Arab. Tujuan pengabdian kepada masyarakat ini adalah untuk mendorong  siswa MDTA Nurul Iman untuk belajar bahasa Arab pada tahun akademik 2022/2023. Pengabdian ini menggunakan pendekatan pendampingan langsung untuk mengajar bahasa Arab. Data dikumpulkan melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi. Setelah dikumpulkan, data dibagi menjadi empat tahap: perencanaan, tindakan, observasi, dan analisis kehadiran serta aktivitas siswa. Hasilnya, minat siswa dalam belajar bahasa Arab meningkat.

References

Asih, R., Miftahuddin, A., & Elmubrok, Z. (2020). Analisis Kesalahan Fonologi Dalam Keterampilan Membaca Teks Berbahasa Arab Siswa Kelas XI SMA Islam Sultan Agung 1 Semarang. Oktober 2020, 9.

Badawi, S. H. A., Palupi, W., & Sujana, Y. (2018). EFEKTIVITAS PERMAINAN EDUKATIF TERHADAP MINAT BELAJAR ANAK. Kumara Cendekia, 6(3), Article 3. https://doi.org/10.20961/kc.v6i3.35142

Dhayfullah, F., Priyatna, O., & Hamdani, I. (2022). UPAYA MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA PELAJARAN BAHASA ARAB DENGAN MENGGUNAKAN METODE PEER TEACHING. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 3, 187. https://doi.org/10.32832/jpg.v3i3.7330

Jamilah, M. (2020). Analisis Kontransif Morfologi Infleksi Dalam Bahasa Arab Dan Bahasa Indonesia. 2020, 3.

Menjadi guru profesional / Moh. Uzer Usman | OPAC Perpustakaan Nasional RI. (t.t.). Diambil 11 Mei 2023, dari https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=669694

Najah, Z., & Agustina, A. (2020). Analisis Kesalahan Semantik Pada Sekripsi Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Arab UIN Raden Intan Lampung. 2020, 3.

Nasution, S. (2017). Pengantar Linguistik Bahasa Arab. CV. Lisan Arabi.

Sulaikho, S., Yasmar, R., & Shofiyani, A. (2023). Permasalahan Mahasiswa Dalam Mempelajari Morfologi Bahasa Arab. 1 Januari 2023, 6.

The Principles of Psychology. (2023). Dalam Wikipedia. https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=The_Principles_of_Psychology&oldid=1149139718

Wulandari, N. (2020). Analisis Kesalahan Fonologis Dalam Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. 2020, 3.

Downloads

Submitted

2024-02-27

Accepted

2024-07-04

Published

2024-06-30

Issue

Section

Articles