Penguatan dan Bimbingan Trend Fashion Islami Bagi Mahasiswi di Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Mas Said Surakarta

Authors

  • Dian Islamiati Fatwa UIN Raden Mas Said Surakarta
  • Emilda Triana Zidatin Nurkumala UIN Raden Mas Said Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.30983/dedikasia.v3i1.5424

Keywords:

Fashion, Lifestyle, Islam

Abstract

Capitalism doesn't just impact women but also men. It has even conquered religion and commodified religious symbols. It can infiltrate religious symbols and transform them from within while offering the concept of "pious yet trendy" or 'worship yes, trendy yes.' Lifestyle and fashion have become inseparable parts of modern society. It's not just about the cover but the essence. This can be seen through the numerous trending models at the moment, leading many young people or teenagers to emulate their clothing styles. The purpose of this writing is to help us understand the difference between lifestyle and fashion in the past and today, as lifestyle and fashion have become integral parts of modern society. The research method used is library research. The research results show the existence of silent social preferences adopted by society, replacing old values.

References

Adlin, Alfathri. (2006). Resistensi Gaya Hidup : Teori dan Realitas, Jalasutra,Yogyakarta.

Al-Husainan, Khalid. (2012). Ensiklopedi Mini Muslimah: Panduan Praktis Fikih Muslimah. Solo: Pustaka Arafah.

AN Istiani. (2015). Kontruksi Makna Hijab Fashion Bagi Muslem. Fashion Blogger. Jurnal kajian Komunikasi. 3(1), 48-55.

Ariyanto. (2020). Pengaruh Trend Fashion dan Pengetahuan Budaya Terhadap Keputusan Pembelian Batik di Kampung Batik Semarang. UIN Walisongo Semarang (2020).

Arnard, Malcolm. (2006). Fashion as Commu-nication, diterjemahkan oleh Idy Subandy Ibrahim, Fashion sebagai Komunikasi Cara Mengkomunikasikan Identias Sosiasl, Seksual, Kelas dan Gender, Jalasutra,Yogyakarta.

Barnard, Malcolm. (1996). Fashion as Communication. Idy Subandi Ibrahim (Penerjemah). Fashion sebagai Komunikasi. Yogyakarta: Jalasutra.

B Tyaswara. (2017). Permaknaan Terhadap Fashion Style Remaja Di Bandung. Jurnal Komunikasi. 8(3)

Chaney, David. (2004). Lifestyle Sebuah Pengantar Komprehensif, Jalasutra,Yogyakarta.

D Anadita. (2014). Komunikasi Tanda Pada Fashion (Deskripsi Komunikasi Fashion Hijab Pada Anggota Hijab Beauty Community, Malang). Jurnal Mahasiswi Sosiologi Universitas Brawijaya.

D Asmita. (2019). Perilaku Konsumtif Mahasiswi Dalam Mengikuti Treans Fashion Masa Kini. Jurnal Perspektif. 2(2), 91-96.

Erotis. (2019). Landasan Teori Pengertian Trens Dan Fashion. Jurnal Tegnologi kerumah tanggaan. 1(8), 791-798.

Haryanto Soedjatmiko, Saya Berbelanja, Maka Saya Ada Ketika Konsumsi dan Desain Menjadi Gaya Hidup Konsumeris, Yogyakarta: Jalasutra,2008.

Ibrahim, Idy Subandi (Ed.), (2004). Lifestyle Ectasy, Jalasutra, Yogyakarta.

IKP Undip. (2018). Fashion Sebagai Komunitas Sosial Di Kalangan Mahasiswi. Jurnal Pengembangan Humaniora. 14(3).

Ivon Sandya Sari Putri. (2020). Jurnal Riset Bisnis Dan Inventasi. 6(1).

K Nisa. (2017). Trend Fashion Hijab Terhadap Konsep Diri Hijabers Komunitas Hijab Medan. Jurnal Interaksi. 1(1).

M Maha. (2021). Trend Fashion Muslim Di Indonesia Saat Ini Dan Kesesuainnya Dengan Syariat Islam. Jurnal Qiema (Qomaruddin Islam Economy Magazine).7(2). 224-236.

Mulali, A. (2009). Hijab fashion and Islamic clothing: Hot and trendy. Retrieved from

www.ideamarketers.com

R Hendariningrum. (2008). Fashion Dan Gaya Hidup : Identitas Dan Komunikasi. Jurnal Ilmu Komunikasi. 6(2).

Pelangi, Dian. (2012). Hijab Street Style. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

P Prijana. (2015). Internet Dan Gaya Fashion Mahasiswi. Jurnal Unpad.

Shahab, Husein. (2013). Hijab Menurut Al-Quran dan Al-Sunnah. Bandung: Mizan Media Utama.

Shihab, M.Quraish. (2004). Jilbab: Pakaian Wanita Muslimah. Jakarta: Lentera Hati.

S Syahridawaty. (2020). Fenomena Fashion Hijab Dan Niqab Prespektif Tafsir Maqasidi. Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin. 22(2), hlm 85.

S Wulandari. (2018). Pengaruh Fashion Hijab Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam. UIN STS Jambi (2018).

Y Mahmud. (2020). Hijab Sebagai Gaya Hidup Wanita Modern Di Kalangan Mahasiswi Fakultas Ilmu Sosial Dan Politik Universitas Sam Ratualangi. Jurnal Holistik. 13(3).

Hendariningrum, Retno, and M. Edy Susilo. “Fashion Dan Gaya Hidup : Identitas Dan Komunikasi.†Ilmu Komunikasi 6, no. 2 (2008): 26. http://jurnal.upnyk.ac.id/index.php/komunikasi/article/viewFile/38/42.

Lailiya, Sudarto Mafidatul. “Implikasi Trend Fashion Terhadap Perilkau Sosial Calon Pendidik (Studi Kasus Pada Mahasiswi Program Studi Pendidikan Agama Islam IAIN Kediri).†Skripsi, IAIN Salatiga 1, no. Viii (2020): 1–98.

Rahayu, Septi. Pengaruh Trend Fashion Dan Pergaulan Terhadap Gaya Hidup Konsumtif Pada Mahasiswi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam UIN, 2020. http://repository.uinjambi.ac.id/4827/1/repository skripsi SEPTI.pdf.

Santi Deliani Rahmawati, Halimatus Saidah. Pengaruh Trend Fashion Dan Pengetahuan Budaya Terhadap Keputusan Pembelian Batik Di Kampung Batik Semarang. Vol. 3, 2020. http://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf.

Downloads

Additional Files

Submitted

2022-03-24

Accepted

2023-12-01

Published

2023-12-01

Issue

Section

Articles