Women Student Motivation in Learning Arabic Language During the Covid-19 Pandemic


Authors :
(1) Nur Hasnah Mail (Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bukittinggi)

Abstract


This study aims to determine the motivation of female students to learn Arabic in online-based learning in class X PK at MAN Lima Puluh Kota. There have been several types of research related to women's motivation in studying. Women were found to have a higher motivation than men in terms of studying. However, during the Covid-19 pandemic, women's learning motivation decreased. This paper uses mixed methods by using questionnaires and interviews as the research instrument. Based on processed data, female students’ motivation during online learning decreased due to internal and external factors. Many students experience physical complaints of eye fatigue and complaints of difficulty resting due to piling up tasks, and other complaints such as headaches, body aches. The psychological complaints also including having technical problems and difficulty logging in, limited internet quota, and difficulty focusing on studying at home.


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui motivasi siswa perempuan belajar bahasa Arab pada pembelajaran berbasis daring di kelas X PK di MAN Lima Puluh Kota karena melalui penelitian yang telah banyak dilakukan, perempuan memiliki motivasi yang tinggi dibandingkan laki-laki dalam belajar. Namun pada masa pandemic covid-19 motivasi belajar perempuan menurun.Metode Penelitian ini menggunakan metode campuran dengan teknikangket dan wawancara.Berdasarkan data yang telah diolah, ditemukan bahwa motivasi siswa perempuanselama pembelajaran daring mengalami penurunan karena faktor internal dan eksternal. Faktor internal yaitu keluhan fisik dan psikis yang dialami oleh siswa, perempuanselama pembelajaran daring. Keluhan fisik yang banyak dialami siswa adalah kelelahan pada mata dan keluhan sulit istirahat karena tugas yang menumpuk serta keluhan lainnya seperti sakit kepala, badan pegal-pegal dan lain-lain. Adapun keluhan psikis yaitu aplikasi yang sering error dan susah login, keterbatasan kuota internet dan kesulitan untuk focus dalam belajar sewaktu di rumah.

Keywords


Motivation; Internal factors; External factors;

Full Text:

PDF

| DOI: http://dx.doi.org/10.30983/humanisme.v5i1.4089

References

Journal

Adhetya Cahyani, Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid -19, Jurnal Pendidikan Islam, Vol.3, No.1, 2020

Amna Emda, Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran, Lantanida: Journal 5, no. 2, 2018

Hoang, T. N. The Effect of Grade Level, Gender, and Ethnicity on Attitute And Learning Environment in Accounting Ni High School, International Electronic: Journal of Accountuing Education. Vol. 3, Juni 2008

Li N, dkk., (2012), Using Social Media for Collaboratif Learning in Higher Education, A Case Study Using Social Mediafor Collaborative Learning in Higher Education, ACHI

Luluk Humairo, Penerapan media elektronik pada pembelajaran bahasa Arab, Lahjah Arabiyah: Jurnal bahasa Arab dan pendidikan bahasa Arab, vol.1, No.2, Juli 2020.

Mimi Permani Suci, Efektivitas Pembelajaran Berbasis Daring Pada Mata Kuliah Insya’ di STAI Maarif Sarolangon, El-Jaudah: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab,Vol.1, No.2, Sarolangon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab, 2020.

Muhammad Putra Dinaga Saragi, Perbedaan Motivasi Belajar Siswa Berjenis Kelamin Perempuan dan Laki-Laki SMK Swasta Bandung, Jurnal Penelitian Bimbingan dan Konseling.

Siti Suprihatin, Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa, Jurnal Promosi: Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, Vol. 3 no. 1

Book

Sanjaya, Wina, (2013), Kurikulum dan Pembelajaran, Teori dan Praktek Pengembangan Kurikulum KTSP, Jakarta : Kencana

Sugiyono, (2011), Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methode), Bandung: Alfa Beta

Article

Departemen Agama, (1999), Petunjuk Pelaksanaan Proses Belajar Mengajar, Jakarta: Depag

Kementrian Agama Republik Indonesia, (2019) Bahasa Arab kelas X, Indonesia: Kementrian Agama

Syarifuddin, Pengembangan Sistem Pembelajaran Online di SMK NU Unggaran, 2017

Interview

Wawancara pribadi dengan Masna Nur, Spd.I Guru Bahasa Arab MAN 50 Kota, Senin, 10 Agustus 2020.




DOI: http://dx.doi.org/10.30983/humanisme.v5i1.4089

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Nur Hasnah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

______________________________________________
Academia.Edu

HUMANISMA : Journal of Gender Studies
e-ISSN / p-ISSN : 2580-7765 / 2580-6688
Organized by : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
W : https://ejournal.uinbukittinggi.ac.id/index.php/psga

E : humanisma.uinbukittinggi@gmail.com - humanisma@uinbukittinggi.ac.id
"View Humanisma Stats"
Creative Commons License
Licensed Under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License