Keterlibatan Gender dalam Penelitian Pendidikan Matematika di Indonesia


Authors :
(1) Fathur Rahmi Mail (Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Bukittinggi, Indonesia)

Abstract


Gender is one of the interesting aspects of concern for researchers, especially in the world of education especially mathematics. Research on this topic in Indonesia over a decade is categorized and compared. This paper presents a systematic literature review on the empirical study of gender in mathematics learning. The implementation is analyzed comprehensively and divided into several main topics. This research resource comes from 31 articles by the eight highest ranked accredited journals as an achievement of peer-reviewed journals that have excellent management and publication quality. The results showed that there are seven categories that are summarized in this study: the dominance of gender articles in published mathematics learning, research subjects, mathematics topics, students' abilities, the influence of gender and research methods used in gender articles. Finally, 31 summarized papers are presented in the table to provide important information as a fundamental idea for further gender research in mathematics learning .

Gender adalah salah satu aspek menarik yang menjadi perhatian bagi para peneliti terutama dalam dunia pendidikan khususnya dalam bidang matematika. Topik penelitian ini terkait dengan perbandingan dan pengelompokan selama satu dekade mengenai gender dalam pembelajaran matematika. Makalah ini menyajikan tinjauan pustaka sistematis tentang studi empiris mengenai gender dalam pembelajaran matematika. Implementasi tersebut dianalisis secara komprehensif dan dibagi menjadi beberapa topik utama. Sumber daya penelitian ini berasal dari 31 artikel oleh delapan jurnal terakreditasi peringkat tertinggi sebagai pencapaian jurnal peer-review yang memiliki kualitas manajemen dan publikasi yang sangat baik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat tujuh kategori yang dirangkum dalam penelitian ini: dominasi artikel gender dalam pembelajaran matematika yang diterbitkan, subjek penelitian, topik matematika, kemampuan siswa, pengaruh gender dan metode penelitian yang digunakan dalam artikel pendidikan matematika terkait gender. Terakhir, 31 makalah yang diringkas ditampilkan dalam tabel untuk memberikan informasi penting sebagai ide mendasar untuk penelitian gender dalam pendidikan matematika lebih lanjut.


Keywords


Gender, Pendidikan Matematika

Full Text:

PDF

| DOI: http://dx.doi.org/10.30983/lattice.v2i2.6016

References

S. K. Salmina, Mik & Nisa, “Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Berdasarkan Gender Pada Materi Geometri,” J. Numer., pp. 41–48, 2018.

Z. A. MZ, “Perspektif Gender Dalam Pembelajaran Matematika,” Marwah J. Perempuan, Agama dan Jender, vol. 12, no. 1, p. 15, 2013, doi: 10.24014/marwah.v12i1.511.

B. S. Bloom, “Taxonomy Of Educational Objectives,” in Cataloging and Classification Quarterly, 1956.

NCTM, Principles Standards And For School Mathematics. United States Of America, 2000.

S. Revina and F. K. S. Leung, “Educational Borrowing and Mathematics Curriculum: Realistic Mathematics Education in the Dutch and Indonesian Primary Curriculum,” Int. J. Emerg. Math. Educ., vol. 2, no. 1, p. 1, 2018, doi: 10.12928/ijeme.v2i1.8025.

D. Purwaningsih and A. Ardani, “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Eksponen Dan Logaritma Ditinjau Dari Gaya Belajar Dan Perbedaan Gender,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 9, no. 1, p. 118, 2020, doi: 10.24127/ajpm.v9i1.2632.

F. Rendani and I. M. Arnawa, “Pengaruh Model Reciprocal Teaching Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau Dari Gender Dan Level Sekolah,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 9, no. 3, p. 727, 2020, doi: 10.24127/ajpm.v9i3.2882.

R. Ramadhani, F. Farid, F. Lestari, and A. Machmud, “Improvement of Creative Thinking Ability through Problem-Based Learning with Local Culture Based on Students’ Gender and Prior Mathematics Ability,” Al-Jabar J. Pendidik. Mat., vol. 11, no. 1, pp. 61–72, 2020, doi: 10.24042/ajpm.v11i1.4961.

M. R. Yuwono, U. Udiyono, D. H. Maarif, and S. Sulistiana, “Students ’Critical Thinking Profile To Solve The Problem Of Analytical Geometry Viewed From Gender,” Al-Jabar J. Pendidik. Mat., vol. 10, no. 1, pp. 37–46, 2019, doi: 10.24042/ajpm.v10i1.3768.

R. & Suesthi and R. Jayanti, “High Order Thinking Skills (HOTS) Students in Solving Mathematics Problem of Group Theory Based on Gender,” Al-Jabar, vol. 10, no. 2, pp. 243–250, 2019.

F. E. Subekti and T. Krisdiani, “Deskripsi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Gender Pada Materi Bangun Ruang,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 10, no. 2, p. 903, 2021, doi: 10.24127/ajpm.v10i2.3534.

D. I. Sari, I. K. Budayasa, and D. Juniati, “Analisis Penyelesaian Tugas Probabilitas Sisanalisis Penyelesaian Tugas Probabilitas Siswa Sd Ditinjau Dari Perbedaan Kemampuan Matematika Dan Gender,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 7, no. 1, p. 124, 2018, doi: 10.24127/ajpm.v7i1.1344.

N. Aini and E. Suryowati, “Mengeksplor Penalaran Spasial Siswa dalam Menyelesaikan Soal Geometri Berdasarkan Gender,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. 11, no. 1, pp. 61–72, 2022, doi: 10.31980/mosharafa.v11i1.1183.

L. S. Wahyuniar, N. Shofia, and S. Rochana, “PROSES BERPIKIR ALJABAR SISWA MTs KELAS VIII MENURUT TAKSONOMI SOLO DITINJAU DARI PERBEDAAN GENDER,” J. Aksioma, vol. 7, no. 2, pp. 275–282, 2018.

D. D. Pratiwi, “Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pemecahan Masalah Matematika Sesuai Dengan Gaya Kognitif Dan Gender,” Al-Jabar J. Pendidik. Mat., vol. 6, no. 2, pp. 131–142, 2015, doi: 10.24042/ajpm.v6i2.28.

L. Lestariningsih, N. S. Maulidah, and M. Lutfianto, “Students’ Quantitative Literacy in Solving PISA Problem Based on Gender Differences,” J. Elem., vol. 7, no. 2, pp. 438–449, 2021, doi: 10.29408/jel.v7i2.3557.

I. Nurhikmayati, “Pembelajaran Dengan Pendekatan Metaphorical Thinking untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematis Siswa SMP,” vol. 1, no. 2, pp. 42–50, 2017.

L. A. Romadhoni and R. Setyaningsih, “PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL PISA KONTEN SPACE AND SHAPE DITINJAU DARI GENDER,” AKSIOMA, vol. 11, no. 3, pp. 2015–2028, 2022.

E. R. Diandita, R. Johar, and T. F. Abidin, “Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Metakognitif Siswa Smp Pada Materi Lingkaran Berdasarkan Gender,” J. Pendidik. Mat., vol. 11, no. 2, pp. 79–97, 2017, doi: 10.22342/jpm.11.2.2533.

F. Apriyono, “Profil Kemampuan Koneksi Matematika Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Matematika Ditinjau dari Gender,” Mosharafa J. Pendidik. Mat., vol. 5, no. 2, pp. 159–168, 2018, doi: 10.31980/mosharafa.v5i2.271.

A. N. A. Widodo and S. R. Amalia, “Creative Problem Solving Dan Resource Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Gender,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 9, no. 1, p. 158, 2020, doi: 10.24127/ajpm.v9i1.2660.

Y. Yerizon, P. Wahyuni, and A. Fauzan, “Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Gender Dan Level Sekolah,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 10, no. 1, p. 105, 2021, doi: 10.24127/ajpm.v10i1.2812.

B. S. Anggoro, “Analisis Persepsi Siswa SMP terhadap Pembelajaran Matematika ditinjau dari Perbedaan Gender dan Disposisi Berpikir Kreatif Matematis,” Al-Jabar J. Pendidik. Mat., vol. 7, no. 2, pp. 153–166, 2016, doi: 10.24042/ajpm.v7i2.30.

et al., “Pengukuran Prestasi Belajar Matematika Siswa dengan Menggunakan Tes Model Testlet ditinjau dari Status Sekolah dan Gender,” J. Elem., vol. 7, no. 2, pp. 366–380, 2021, doi: 10.29408/jel.v7i2.3337.

H. Hodiyanto, “Pengaruh model pembelajaran problem solving terhadap kemampuan komunikasi matematis ditinjau dari gender,” J. Ris. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 2, p. 219, 2017, doi: 10.21831/jrpm.v4i2.15770.

A. Soraya, W. Rahayu, and L. Ambarwati, “Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis dengan metode make a match dalam inkuiri ditinjau dari perbedaan gender,” Pythagoras J. Pendidik. Mat., vol. 13, no. 1, pp. 33–42, 2018, doi: 10.21831/pg.v13i1.15341.

C. Sadijah, W. Murtafiah, L. Anwar, R. Nurhakiki, and E. T. D. Cahyowati, “Teaching higher-order thinking skills in mathematics classrooms: Gender differences,” J. Math. Educ., vol. 12, no. 1, pp. 159–179, 2021, doi: 10.22342/jme.12.1.13087.159-180.

Patmaniar, S. M. Amin, and R. Sulaiman, “STUDENTS’ GROWING UNDERSTANDING in SOLVING MATHEMATICS PROBLEMS BASED on GENDER: ELABORATING FOLDING BACK,” J. Math. Educ., vol. 12, no. 3, pp. 507–530, 2021, doi: 10.22342/JME.12.3.14267.507-530.

W. Lestari, T. A. Kusmayadi, and F. Nurhasanah, “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Gender,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 10, no. 2, p. 1141, 2021, doi: 10.24127/ajpm.v10i2.3661.

Y. Rosania, M. Mujib, and F. I. Suri, “Pendekatan Teori Belajar Andragogi Terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau Dari Gender,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 8, no. 1, pp. 103–111, 2019, doi: 10.24127/ajpm.v8i1.1739.

Ibrahim, “KETERAMPILAN BERPIKIR MATEMATIS TINGKAT TINGGI SISWA MADRASAH ALIYAH DITINJAU DARI GENDER DAN STATUS SEKOLAH,” Suparyanto dan Rosad (2015, vol. 5, no. 3, pp. 248–253, 2020.

T. Harmini, P. Annurwanda, and S. Suprihatiningsih, “Computational Thinking Ability Students Based on Gender in Calculus Learning,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 9, no. 4, p. 977, 2020, doi: 10.24127/ajpm.v9i4.3160.

E. Kurniadi, N. Sari, and D. Darmawijoyo, “Cognitive Processes of Using Representational Form in Mathematical Modeling Based on Gender Differences,” J. Elem., vol. 7, no. 2, pp. 463–474, 2021, doi: 10.29408/jel.v7i2.3627.

A. B. Wicaksono, A. N. Chasanah, and H. Sukoco, “Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri Berbasis Budaya Ditinjau Dari Gender Dan Gaya Belajar,” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 10, no. 1, p. 240, 2021, doi: 10.24127/ajpm.v10i1.3256.

K. D. Nur’aini and S. L. Pagiling, “Analisis pedagogical content knowledge guru matematika sekolah menengah pertama ditinjau dari segi gender [Analysis of lower secondary mathematics teachers’ pedagogical content knowledge viewed from gender],” AKSIOMA J. Progr. Stud. Pendidik. Mat., vol. 9, no. 4, p. 1036, 2020.




DOI: http://dx.doi.org/10.30983/lattice.v2i2.6016

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Fathur Rahmi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Journal Indexed by:
MORAREF GARUDA Google Scholar Crossref

Creative Commons License
Lattice Journal : Journal of Mathematics Education and Applied
Licensed Under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License