The Role of Personality Psychology in Islamic Religious Education


Authors :
(1) Ahmad Yusuf Mail (Universitas Wahid Hasyim Semarang, Indonesia)
(2) Mirza Mahbub Wijaya Mail (Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Indonesia)
(3) Ahmad Mohdlori Mail (Sekolah Tinggi Agama Islam Walisembilan Semarang, Indonesia)
(4) Hadi Susilo Mail (Universitas Selamat Sri Kendal, Indonesia)
(5) Muhamad Ansori Mail (Universitas Wahid Hasyim Semarang, Indonesia)
(6) Muchammad Nuryadi Mail (Universitas Wahid Hasyim Semarang, Indonesia)

Abstract


This article aims to discuss the role of personality psychology in Islamic Education. This research is a literature study with a descriptive-analytic approach. This research background is about the concept and definition of Personality psychology and its roles in Islamic Education. From the discussion of this article, it can be concluded that personality is a characteristic inherent in a person that distinguishes individuals from one another. Meanwhile, personality psychology is a science that specifically studies the symptoms of a person's psychological phenomena related to personality, namely the character, nature, and behavior of humans in daily life. There are many different definitions of personality in psychology. However, as a whole, it shows an understanding that fundamental, namely personality, is about individual differences. Meanwhile, in terms of the contribution of Personality Psychology, it has a crucial role in the educational process. Learning can run well if the teacher/educator can understand the characteristics of students as learning subjects in school institutions.

 Artikel ini bertujuan membahas peran psikologi kepribadian dalam Pendidikan Agama Islam. Jenis Penelitian ini adalah literatur dengan pendekatan deskriptif analitik. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh masalah bagaimana konsep dan definisi psikologi kepribadian serta bagaimanakah peranannya dalam Pendidikan Agama Islam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kepribadian adalah ciri khas yang melekat pada diri seseorang yang membedakan individu satu dengan yang lainnya. Sedangkan psikologi kepribadian adalah ilmu yang secara khusus mempelajari gejala fenomena kejiwaan seseorang yang berkaitan dengan personalitas, yaitu watak, sifat dan tingkah laku manusia dalam kehidupan sehari-hari. Terdapat banyak perbedaan pengertian mengenai kepribadian dalam psikologi. Akan tetapi, secara keseluruhan menunjukkan adanya kesepahaman bahwa yang mendasar yaitu personalitas adalah mengenai perbedaan individual. Sedangkan dalam hal kontribusi, psikologi kepribadian memiliki peranan yang sangat penting dalam proses pendidikan. Pembelajaran dapat berjalan dengan baik apabila dalam pelaksanaannya guru/pendidik memiliki kemampuan memahami karakteristik peserta didik selaku subyek pembelajar dalam lembaga sekolah.


Keywords


Personality Psychology, Islamic Education, Curriculum.

Full Text:

PDF

| DOI: http://dx.doi.org/10.30983/it.v5i1.4271

References

Ahmadi, Abu. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Rineka Cipta, 2005.

Ali, Mahrus. “3 Tips Ibnu Sina Ketika Menghadapi Krisis Kesehatan.” santrinews.com, 2021.

Alwisol. Psikologi Kepribadian. Revisi. Malang: UMM Press, 2018.

Ar.islamway.net. “التلازم بين الظاهر والباطن,” 2008

Carihadis.com. “Bulughul Maram Arab Jilid 1 Halaman 575,” n.d.

Cloninger, Susan. “ConsptualIssues in Personality Theory.” In The Cambridge Handbook of Personality Psychology. New York: Cambridge University Press, n.d.

Corr, Philip J., and Gerald Matthews. The Cambridge Handbook of Personality Psychology. New York: Cambridge University Press, 2009.

Danim, Sudarwan, and H. Khairil. Psikologi Pendidikan dalam Perspektif Baru. Bandung: Bandung: Alfabeta, 2014.

Deniz, M. Engin, and Seydi Ahmet Satici. “The Relationships between Big Five Personality Traits and Subjective Vitality.” Anales de Psicología 33, no. 2 (2017): 218. https://doi.org/10.6018/analesps.33.2.261911.

Epsikologi.com. “Psikologi Kepribadian: 8 Pengertian, Sejarah, Teori, Ruang Lingkup, dan Manfaatnya,” 2019.

Figueredo, Aurelio Jose´, Paul Gladden, Geneva Va´squez, Pedro Sofio Abril Wolf, and Daniel Nelson Jones. “Evoltionary Theories of Personality.” In The Cambridge Handbook of Personality Psychology, edited by PhilipJ.Corr and Gerald Matthews. New York: Cambridge University Press, 2009.

Forrester, William R., Armen Tashchian, and Ted H. Shore. “Relationship Between Personality And Behavioral Intention In Student Teams.” American Journal of Business Education (AJBE) 9, no. 3 (2016): 113–18.

Hadi, Imam Anas. “Peran Penting Psikologi dalam Pendidikan Islam.” Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam 11, no. 2 (2017): 251–68.

Hawi, Akmal. Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2014.

Https://doi.org/10.19030/ajbe.v9i3.9698.

Ishom, Muhammad. “3 Tips Ibnu Sina Saat Menghadapi Krisis Kesehatan.” nuonline. Accessed July 23, 2021. https://islam.nu.or.id/post/read/118661/3-tips-ibnu-sina-saat-menghadapi-krisis-kesehatan.

Jalaluddin. Psikologi Agama. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2009.

Khoirina, Nella, and Anas Rohman. “Psikologi Kepribadian dalam Pendidikan di Madrasah.” Progress 6, no. 1 (2017).

Koesworo. Teori – Teori Kepribadian. Bandung: Eresco, 2001.

Mussen, Paul Henry. Perkembangan dan Kepribadian Anak. Jakarta: Arcan, 1994.

Othman, Nooraini. “A Preface to the Islamic Personality Psychology.” International Journal of Psychological Studies 8, no. 1 (2015): 20. https://doi.org/10.5539/ijps.v8n1p20.

Rosydi, Hamim. Psikologi Kepribadiian, Paradigma Traits, Kognitif, Behavioristik, dan Humanistik. Surabaya: Jaudar Press, 2015.

Sarwono, Sarlito W. Pengantar Psikologi Umum. Jakarta: Rajawali Pers, 2013.

Siregar, Maragustam. Filsafat Pendidikan Islam Menuju Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Pascasarjana FITK UIN Sunan Kalijaga, 2020.

Sjarkawi. Pembentukan Kepribadian Anak. Jakarta: Bumi Aksara, 2008.

Suteja. Tafsir Tarbawi. Cirebon: Nurjati Press, 2012.

Tauhidiy, Abu Hayyan At. Al Basa’ir wa al Zakha’ir Juz 7. 1st ed. Beirut: Dar Sader, 1988.

Tim Kementerian Pendidikan Nasional RI. “Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 16 Tahun 2007 Tentang Standar KualifikasiAkademik dan Kompetensi Guru.” Jakarta: PT Rineka Cipta, 2007.

Tim Penyusun. “Undang-Undang RI Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen.” Jakarta: PT Rineka Cipta, 2005.

Wicaksana, Inu. Mereka Bilang Aku Sakit Jiwa: Refleksi Kasus-Kasus Psikiatri dan Problematika Kesehatan Jiwa Di Indonesia. Yogyakarta: Kanisius, 2008.

Wijaya, Mirza Mahbub. Filsafat Kesatuan Ilmu Pengetahuan: Unity of Sciences Sebagai Format Integrasi Keilmuan UIN Walisongo. Semarang: Fatawa Publishing, 2019.

Wijaya, Mirza Mahbub, Mahfud Junaedi, and Sholihan. “Scientific Development Based on Unity of Sciences (Waḥdat Al-‘Ulum) Paradigm.” International Journal Ihya’ ‘Ulum Al-Din 23, no. 1 (2021): 1–26.

Yusuf, Ahmad. “Dimensi Pendidikan Islam dalam Perspektif QS Surat As Sajadah Ayat 7-9.” IQRO: Journal of Islamic Education 4, no. 1 (2021): 41–59.




DOI: http://dx.doi.org/10.30983/it.v5i1.4271

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Mirza Mahbub Wijaya

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Islam Transformatif : Journal of Islamic Studies
Indexed By:



Creative Commons License
Licensed Under © Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License