KOMUNIKASI BERKESAN MEMBINA SAHSIAH PELAJAR


Authors :
(1) Sohana Abdul Hamid Mail (Pensyarah, Jabatan Kenegaraan Dan Pengajian Ketamadunan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor KUIS))
(2) Hairun Najuwah Jamali Mail (Pensyarah, Jabatan Bahasa Dan Pembangunan Insan Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor KUIS))

Abstract


Communicating effectively viewed as one of the elements that should be included in the learning process. Therefore educators play a key role in effective communication practice in teaching and learning. This article will discuss the formation of the personality of students through effective communication in teaching and learning process. This article can also give an overview to the educator that the application of effective communication is important and can influence personality development of students. While the character or personality by personality or personal terms mean (Kamus Dewan, 2001, 1169). Personality also refers to the tendency of individuals behave. This means that every individual is no way to act of its own and a way of acting that is more or less the same from day to day. From the above definition, it can be concluded that the reference to the character and personality of the individual measures depending on the circumstances, situations and environments. Therefore personality self-confident and able to lead to excellence in academics and beyond will prevail leadership traits in students. Komunikasi secara berkesan dilihat sabagai satu elemen yang penting yang perlu ada dalam proses pembelajaran. Oleh sebab itu pendidik memain peranan penting dalam mempraktikkan komunikasi berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Artikel ini akan membincangkan mengenai pembentukan sahsiah pelajar melalui komunikasi yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Artikel ini juga dapat memberi gambaran umum kepada pihak pendidik bahawa pengaplikasian komunikasi yang berkesan amat penting dan dapat mempengaruhi pembinaan sahsiah pelajar-pelajar. Manakala sahsiah atau personaliti mengikut istilah bermaksud keperibadian atau peribadi (Kamus Dewan, 2001, 1169). Sahsiah juga merujuk kepada sistem kecenderungan bertingkahlaku individu. Ini bererti setiap individu ada cara bertindak yang tersendiri dan cara bertindak itu adalah lebih kurang sama dari sehari ke sehari. Daripada definasi di atas, dapatlah dirumuskan bahawa sahsiah merujuk kepada perwatakan dan tindakan individu bergantung kepada keadaan, situasi dan juga persekitaran. Sahsiah dan jati diri yang teguh mampu membawa kepada kecemerlangan dalam akademik dan seterusnya akan terserlah ciri-ciri kepimpinan pada diri pelajar

Keywords


Communication, effective communication, personality, student.

Full Text:

PDF

| DOI: http://dx.doi.org/10.30983/it.v1i1.333

References

Abdullah Hassan & Ainon Mohd. 2003. Komunikasi Untuk Pemimpin. Bentong: PTS Publications & Distributor Sdn. Bhd.

Abdullah.,M.,K., Johari,.K.Ag Chuchu.,Ag Y.& Laji.,H. (2014). Komunikasi Guru Dalam Bilik Darjah dan Tingkah laku Delikuen Murid Sekolah Menengah. Jurnal Pemikir Pendidikan (Journal For Educational Thinkers) Vol. 5, pp. 59-77, ISSN 1985-3637.

Amir Aris & Rozelan Yunos. 2016. Siri Latihan Pembangunan Staf Komunikasi Berkesan. https://www.researchgate.net/publication/308414649

Ahmad Firdaus Mohd Noor et.al. 2016. Pembinaan Hubungan Di Antara Guru Dan Pelajar. Jurnal Teknikal Dan Sosial Sanis. Universiti Teknologi Malaysia.

Ee Ah Meng (1999). Pendidikan Sebagai Satu Proses : Asas Pendidikan 1. Shah Alam : Fajar Bakti Sdn Bhd.

Hassan Langgulung. 2003. Asas-asas Pendidikan Islam. Edisi Kelima. Jakarta. Pustaka Al Husna Baru. College Student Development, 45(4), 391-406

Mohamad.,B.,Suradin., A. & Khamisan., Z, H.

(2008). Peranan Pendidikan Islam Dan Pendidikan Moral dalam Membina Sahsiah Pelajar Berkualiti. Persidangan Pembangunan Pelajar Peringkat Kebangsaan 2008 Universiti Teknologi Malaysia, 22-23 Oktober 2008

Mohd Amir Sharifuddin Hashim (1986). Pengurusan Bilik Darjah : Interaksi Guru – Murid. Selangor : Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Mohd Azam Mahat. 2009. Guru Pendidik, Pengajar Atau Pendakwah? Selangor: Karisma Publication Sdn Bhd,

Mohd Ismail Bin Mustari et.al.2004. Kajian Sahsiah Pelajar-Pelajar Sekolah Menengah Agama Kerajaan Johor Kluang, Kluang, Johor. http://eprints.utm.my

Kamus Dewan. 2007. Edisi ke-4. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mok Soon Sang (2000). Siri Pendidikan Perguruan – Pendidikan Di Malaysia (Edisi Ketujuh) Untuk Diploma Perguruan. Kualal Lumpur : Kumpulan Budiman.

Noran Fauziah Yaakub dan Ahmad Mahdzan Ayob (1992). Guru dan Perguruan Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Razali Saaran. 2010. Hebatnya Cara Rasulullah Mendidik . Kuala Lumpur: Mustread Sdn Bhd.

Sahrul,Z (2015) Kepentingan Penguasaan Kemahiran Komunisasi dalam Kelompok Pensyarah Institusi Pengajian Tinggi.

http://www.slideshare.net/featured/category/education @23.5.2017 @ 11pg.




DOI: http://dx.doi.org/10.30983/it.v1i1.333

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Sohana Abdul Hamid, Hairun Najuwah Jamal

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Islam Transformatif : Journal of Islamic Studies
Indexed By:



Creative Commons License
Licensed Under © Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License