Penguatan Konsep Pendidikan Politik Generasi Muda Pemilih Pemula Jambi Melalui Kuliah Umum Pendidikan Politik
DOI:
https://doi.org/10.30983/dedikasia.v4i1.8363Keywords:
Penguatan; pendidikan politik; pemilih pemula.Abstract
The service activity is motivated by the fact that the political participation of the younger generation is still lacking and this needs to be remembered considering the very large number of segments in the 2024 election. This activity aims to provide insight into political education to the younger generation to increase awareness and increase the political participation of the younger generation and so that it is not easy influencing hoax news that developed in the year leading up to the election. Activities were carried out in the form of offline and dare public lectures via YouTube and Zoommeeting on September 18 2023. Activities were carried out in two stages, namely planning and implementation. Activities can broaden students' insight as young millennials and new voters regarding politics are increasing, thus increasing their awareness in politics. Public lectures also strengthen the political understanding of the younger generation so that they are not easily influenced by hoax news related to certain issues by first checking information about the issue. Through this activity, it is hoped that it can increase the political understanding and awareness of the younger generation.
Kegiatan pengabdian dilatarbelakangi oleh fakta bahwa partisipasi politik generasi muda masih kurang dan perlu ditingkatkan mengingat jumlah segmentasi ini yang sangat besar pada pemilu 2024. Kegiatan ini bertujuan untuk memberikan wawasan pendidikan politik kepada generasi muda untuk meningkatkan kesadaran dan meningkatkan partisipasi politik generasi muda serta agar tidak mudah terpengaruh berita hoaks yang berkembang pada tahun menjelang pemilu. Kegiatan dilakukan dalam bentuk kuliah umum secara luring dan daring melalui Youtube dan Zoommeeting pada 18 September 2023. Kegiatan dilakukan dengan dua tahap yakni perencanaan dan pelaksanaan. Kegiatan dapat menambah wawasan mahasiswa sebagai generasi muda milenial dan pemilih pemula terkait politik bertambah sehingga meningkatkan kesadaran mereka dalam berpolitik. Kuliah umum juga memperkuat pemahaman politik generasi muda agar tidak mudah terpengaruh berita hoaks terkait isu-isu tertentu dengan terlebih dahulu melakukan pengecekkan informasi tentang isu tersebut. Melalui kegiatan ini, diharapkan dapat meningkatkan pemahaman dan kesadaran politik generasi muda.
References
Alamri, J., Bena, M., Katili, Y., & Tabo, S. (2023). Pendidikan Politik Generasi Muda Melalui Instrumen Media Sosial. Governancce and Politics, 3(1), 53–62.
Alfiandra, Faisal, E. El, & Jannah, D. P. (2014). Persepsi Siswa Sebagai Pemilih Pemula Terhadap Pemilu Presiden di SMA Negeri Sekecamatan Ilir Barat 1 Kota Palembang. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 1 Nomor 2, 79–86.
Ambrullah, A. R., Anisa, A., Wardana, A., Saputro, I. D., & Sari, S. N. (2022). Pendampingan Bimbingan Belajar Anak Usia Sekolah Dasar di Rumah CALISTUNG Kereng Bangkirai Kota Palangka Raya. Jurnal Dedikasia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 170–177. https://doi.org/10.30983/dedikasia.v2i2.5930
Ananda, A., & Trisno, B. (2019). Menelusuri Pancasila. Samudera Biru.
Andriyendi, D. O., S, N., & Dewi, S. F. (2023). Media Sosial dan Pengaruhnya terhadap Partisipasi Politik Pemilih Pemula pada Pilkada. Journal of Education, Cultural and Politics, 3(1), 2798–6020.
Arumsari, E. Y. L., & Nugraheni. (2018). Partisipasi Politik Pemilih Pemula Pada Pemilihan Walikota Semarang Di Kota Semarang. Integralistik, 396(2), 63–72.
Azirah. (2019). Partisipasi Politik Pemilih Pemula dalam Pesta Demokrasi. Politica: Jurnal Hukum Tata Negara Dan Politik Islam, 6(2), 86–100.
Handoyo, E., & Lestari, Pu. (2017). Pendidikan Politik. Percetakan Pohon Cahaya.
Hardjanti, D. K., & Hartono, Y. (2016). Partisipasi Pemilih Pemula Mahasiswa Fakultas Hukum Universitas Atma Jaya Yogyakarta Dalam Pemilu Tahun 2014. JUSTITIA ET PAX: Jurnal Ilmu Hukum, 32(1), 53–72.
Irrubai, M. L. (2014). Partai Politik dan Pemilih Pemula. Society, Jurnal Jurusan Pendidikan IPS Ekonomi, xii.
Kharisma, D. (2014). Peran Pendidikan Politik Terhadap Partisipasi Politik Pemilih Muda. Ejournal Unsrat, 1(7), 1144.
Komisi Pemilihan Umum. (2022). Modul Pendidikan Politik Generasi Muda Melalui Pendekatan Budaya Populer.
Lestari, E. Y., & Arumsari, N. (2018). Partisipasi Politik Pemilih Pemula Pada Pemilihan Walikota Semarang di Kota Semarang. Integralistik, 29(1), 63–72.
Munawarah, R., & Kristanto, A. A. (2022). Alienasi Pemuda dalam Politik: Peran Nilai dan Kepercayaan Politik Pada Partisipasi Politik Pemilih Pemula. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(1), 32. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v10i1.7081
Nurdiansyah, E. (2015). Implementasi Pendidikan Politik Bagi Warga Negara Dalam Rangka Mewujudkan Demokratisasi di Indonesia. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn:, 2(1), 54–58.
Prasetyo, K. B., Putri, N. A., & Pramono, D. (2020). Pendidikan Politik Generasi Muda Melalui Gerakan Voluntarisme Komunitas Milenial. Konservasi Pendidikan, 3(1), 1–29.
Sari, P. D. S., Rube’i, M. A., & , Firmansyah, S. (2022). Peran Komisi Pemilihan Umum (KPU) Dalam Melaksanakan Fungsi Sosialisasi Politikbagi Pemilih Pemula Di Kota Pontianak. Character and Civic: Jurnal Pendidikan Karakter Dan Pendidikan Kewarganegaraan, 2(2).
Sumanto, D., & Haryanti, A. (2021). Pendidikan politik. Unpam Press.
Trisno, B. (2019). INTERNALISASI BUDAYA POLITIK SANTUN KEPADA GENERASI MUDA. Menara Ekonomi, 5(1), 8.
Trisno, B., & Lainah, L. (2022). Optimalisasi Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Melalui Pelatihan Bagi Kelompok Kerja Guru Pendidikan Agama Islam Kecamatan Baso. Jurnal Dedikasia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 99. https://doi.org/10.30983/dedikasia.v2i2.5736
Downloads
Submitted
Accepted
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hendra, Priazki Hajri, Nurmalia Dewi, Dona Sariani, Firdiawan Ekaputra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).