Bimbingan Belajar Olimpiade Sains Nasional (OSN) Matematika Siswa di SMPN 3 Batusangkar

Authors

  • Jeni Tri Putri jurusan tadris matematika fakultas tarbiyah dan ilmu keguruan universitas islam negeri mahmud yunus batusangkar
  • Alberianto Alberianto Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar
  • Kurnia Rahmi Yuberta Universitas Islam Negeri Mahmud Yunus Batusangkar

DOI:

https://doi.org/10.30983/dedikasia.v3i2.7697

Keywords:

Mathematics science, olympiads

Abstract

The national mathematics science olympiads in junior high schools in the mathematics branch have an important role in the world of education by providing students with the ability to understand, apply and appreciate mathematical concepts in a scientific context. This includes developing a deeper understanding of mathematics, understanding of the scientific method, the ability to think logically, effective communication skills, and the ability to solve problems. This discussion details how the national science Olympiad helps students become individuals who are experts in mathematics and ready to play a role in science, technology and society.

 

References

Faturohman, I. &. (2020). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Creative Problem Solving. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika .

Hamdan. (2014). Pengembangan kurikulum Pendidikan Agama Islam (PAI) teori dan praktik. Banjarmasin: IAIN Antasari Press .

Hartawan, I. G. (2017). Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Bidang Olimpiade Matematika Tingkat SMP. SENADIMAS 2017 .

kemendikbud. (2019). Petunjuk Pelaksanaan Olimpiade Sains Nasional SMP tahun 2019. Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah .

kemendikbud. (2019). Rekapitulasi Peraihan Medali Olimpiade Sains Nasional Tahun 2019. Sekretariat Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah .

Kurniawati, M. (2014). Kajian Motivasi Belajar Mandiri Siswa Melalui Pembinaan dan Pendampingan Olimpiade Sains Nasional (OSN) Bidang Kimia pada Siswa. Jurnal Inspirasi Pendidikan Universitas Kanjuruhan Malang .

Mardiyana, R. S. (2016). Peningkatan kompetensi guru matematika SMP Kota Surakarta dalam pembinaan olimpiade matematika nasional. Prosiding Seminar Matematika dan Pendidikan Matematika .

Refianti, R. M. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Menggunakan Contextual Teaching and Learning (CTL) Berbasis Kota Lubuklinggau. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION) .

Rizki, L. M. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Pendekatan Contextual Teaching And Learning Untuk Memfasilitasi Kemampuan Koneksi Siswa SMP/MTs. Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education .

Sitorus, R. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Pendekatan Contextual Teaching And Learning (Ctl) Dalam Penyelesaian Soal Cerita Matematika SD. Paper Dosen Jurusan PPSD Prodi PGSD FIP Unimed .

Surata, I. K. (2019). Surata, I. K., & Marhaeni,Pendekatan Contextual Teaching And Contextual Teaching And Learning (Ctl) Berbasis Lembar Kerja Peserta Didik (Lks) Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Biologi Contextual Teaching and Learning (CTL) . Jurnal Pendidikan Biologi .

Downloads

Submitted

2023-12-07

Accepted

2024-01-20

Published

2023-12-31