Strategi Manajemen Pemasaran Pada UMKM RW 11 Semolowaru Menggunakan Metode Analisis SWOT Guna Meningkatkan Daya Saing

Autor(s): Tessa Mirella Dwivina, Ainan Salsabila Salsabila, RA. Bulan Anugrah P
DOI: 10.30983/dedikasia.v3i2.6449

Abstract

ABSTRACT

UMKM play a vital role in societal welfare, focusing on improving marketing management for increased sales. The research aims to create a practical management model supporting MSME productivity and development. Comprehensive training in business aspects, including marketing, production, HR, and finance, is crucial for UMKM. Continuous monitoring is necessary in their journey, utilizing SWOT analysis to determine marketing strategies and adapt to the business environment. The analysis assesses internal factors (Strengths and Weaknesses) and external factors or competitors (Opportunities and Threats). Identifying a lack of knowledge, the study recommends comprehensive training in all aspects. Four marketing strategies are proposed: S-O Strategy advocates product innovation and aggressive promotions with online sales. In the W-O strategy, attention to market needs and human resource quality is emphasized. The S-T strategy highlights product features and promotion innovation. In the W-T strategy, targeting markets, adapting to consumer wishes, and product adjustments are crucial for UMKM competitiveness.

Keywords

Management, Marketing, Analysis, SWOT, UMKM, Semolowaru

Full Text:

PDF

References

Hanasi, R. A., Kadir, M. K. K., Malae, A. K., Kasim, M., Suleman, D., Pulogu, S. I., & Bumulo, S. (2023). Sosialisasi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah di Desa Posso dan Desa Bubode Kabupaten Gorontalo Utara. SOSIOLOGI: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 10–22.

Harto, D., Pratiwi, S. R., Utomo, M. N., & Rahmawati, M. (2019). Penerapan Internet Marketing Dalam Meningkatkan Pendapatan Pada UMKM. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 3(1), 39–45.

Jatmoko, D., Basuki, B., Purwanto, J., Hidayati, N., Isbakhi, A. F., & Primartadi, A. (2023). Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran UMKM Di Desa Kemiri Kidul. SAFARI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(4), 175–183.

Kurdi, M., & Firmansyah, I. D. (2020). Strategi Peningkatan Daya Saing UMKM Di Kabupaten Sumenep Melalui E-COMMERCE. Jurnal Sains Sosio Humaniora, 4(2), 569–575.

Mandasari, D. J., Widodo, J., & Djaja, S. (2019). Strategi Pemasaran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Batik Magenda Tamanan Kabupaten Bondowoso. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 13(1), 123–128.

Putri, W. E., Triana, N. N., & ST, M. M. (2023). Strategi Pemasaran UMKM di Desa Lemahsubur Melalui Digitalisasi Pemasaran Produk dalam Meningkatkan Daya Saing UMKM. Abdima Jurnal …, 2(2), 5746–5750. https://journal.ubpkarawang.ac.id/index.php/AJPM/article/download/4445/3153

Rofiqoh, I., Zulhawati, Z., Buchdadi, A. D., & Gurendrawati, E. (2023). UMKM Naik Kelas (Pemberdayaan Ekonomi Skala Mikro). Pustaka Pelajar.

Sari, D. A., & Suprapto, R. (2018). Strategi Peningkatan Daya Saing UMKM Pengolahan Ikan Melalui Analisis SWOT. Stability: Journal of Management and Business, 1(2).

Sianturi, R. D. (2020). Manajemen pemasaran menggunakan analisis SWOT pada UMKM guna meningkatkan daya saing UMKM. Journal of Business and Economics Research (JBE), 1(1), 45–50.

Siregar, T. A. (2023). IMPLEMENTASI KEBIJAKAN PENGEMBANGAN USAHA MIKRO KECIL MENENGAH (UMKM) OLEH DINAS KOPERASI DAN UMKM DI KABUPATEN JAYAPURA PROVINSI PAPUA. IPDN.

Taufiq, M., Lubis, M., & Refiadi, G. (2023). Optimalisasi Bisnis Digital Dengan Pendampingan Sebagai Perencanaan Strategi Pemasaran UMKM Ranting Muhammadiyah Tasikmalaya. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(3), 1737–1744.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.