STRATEGI SEGMENTASI PASARAN PRODUK DALAM PERANCANGAN DAKWAH


Authors :
(1) Maryam Binti Abd. Majid Mail (Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), Selangor, Malaysia)

Abstract


Da’wah is a mandatory requirement to be implemented by all Muslims. Da’wah planning and execution require a rigorous strategy to ensure the success of the Da’wah undertaken. This paper highlights one of the marketing strategies of the relevant product seen to be applied in the planning of the Da’wah of market segmentation. This study is an analysis of the text through documentation method. Market segmentation strategy involved in the design of propaganda using the basic outlines for each segment of the target, determine the profile, characteristics attraction towards the target, determines the number of segments, determine the location and form of the marketing mix for a given target segment propaganda Dakwah merupakan suatu tuntutan wajib untuk dilaksanakan oleh semua umat Islam. Pelaksanaan dakwah memerlukan perancangan serta strategi yang rapi bagi memastikan kejayaan proses dakwah yang dilaksanakan. Kajian ini mengutarakan salah satu strategi pemasaran produk yang dilihat relevan untuk diaplikasi dalam perancangan dakwah yaitu segmentasi pasaran. Kajian ini adalah analisis teks menerusi metode dokumentasi. Strategi segmentasi pasaran diaplikasi dalam perancangan dakwah menerusi kaedah menggariskan asas bagi setiap segmen sasaran, menentukan profil, ciri-ciri tarikan terhadap sasaran, menentukan jumlah segmen, menentukan lokasi serta membentuk campuran pemasaran bagi segmen sasaran dakwah yang ditentukan.

Keywords


Segmentation Strategy, Product Marketing, Planing of Da’wah

Full Text:

PDF

| DOI: http://dx.doi.org/10.30983/islam_realitas.v3i1.191

References

Buku Teks

Al-Alusi, Abi al-Fadl Syahabudin Sayid Mahmud, Ruh al-Mu 'ani Fi Tafsir al-Quran al-'Azim Wa Sab'i al-Mathani-Jilid 13. (Beirut: Dar Ihya' al- Turath al 'Arabi, 1985).

Al-Bayanuni, Muhammad Abu al-Fath, Al-Madkhal Ila Ilm al-Da`wah, (Beirut: Muassah al-Risalah, 1995).

Al-Buti, Sa`id Ramadhan, Fiqh Al-Sirah Cet. 3. Terj. Mohd Darus Sanawi, (Kuala Lumpur: Dewan Pustaka Fajar, 1988).

Ayub, Mustaffa Kamil, Gerakan Pelajar-Mahasiswa Misi dan Visi (Petaling Jaya: Budaya Ilmu Sdn. Bhd., 1991).

Croft, M. J., Market Segmentation A Step By Step Guide To Profitable New & Business (London: Routledge, 1994).

Hamka, Abdul Malik Abdul Karim Amrullah, Tafsir Al-Azhar (Singapura: Pustaka Nasional Pte. Ltd, 1999).

Kotler, P. & Armstrong, G., Principles Of Marketing, (New Jersey: Prentice-Hall, Inc., 1994).

Mercer, D., Marketing (U.K.: Blackwell Business, 1996).

Mubarok, Achmad, Psikologi Dakwah (Jakarta: Pustaka Firdaus, 2002).

Othman, Rozhan, Pengurusan Dakwah (Shah Alam: Ummah Media Sdn. Bhd., 1990).

Seng, Ann Wan, Murtad Jangan Pandang Sebelah Mata, (Kuala Lumpur: Universiti Malaya, 2009).

Yacob, Nik Rahimah Nik, Ghazali Jaffar & Zaharah Bakar, Asas Pemasaran (Kuala Lumpur: Fajar Bakti Sdn. Bhd., 1992).

Zin, Abd. Aziz Mohd., Psikologi Dakwah (Kuala Lumpur: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, 1999).

Majid, Mariam Abd., Dakwah Islamiyyah di Malaysia: Satu Tinjauan Kaedah dan Adaptasi Pemasaran, (Tesis Sarjana, Universiti Malaya, 2000).

Jurnal

Abd. Mukmin Abd. Ghani, “Penerapan Konsep Pemasaran dalam Dakwah”. Jurnal Usuluddin, Univ. Malaya. Vol. 12, 1996.

Armiah, “Strategi Dakwah Lewat Iklan Produk Halal di Media”, Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah Vol. 14, No. 27, 2015.

Kaplan, Andreas M. dan Michael Haenlein, "Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Sosial Media". Business Horizons, Vol. 53, No. 1, 2010.

Kotler, P. & Armstrong, G., “A Generic Concept Of Marketing”, Journal Of Marketing. Vol 23, 1972.

Kotler, P. & Levy, S. J., “Broadening The Concept Of Marketing”, Journal Of Marketing. Vol 23, 1969.

Schwarzl, Susanne dan Monika Grabowska, “Online Marketing Strategies: the Future is Here”, Journal of International Studies, Vol. 8, No 2, 2015.




DOI: http://dx.doi.org/10.30983/islam_realitas.v3i1.191

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Maryam Binti Abd. Majid

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

______________________________________________________________________
Academia.Edu

Islam Realitas: Journal of Islamic and Social Studies
e-ISSN / p-ISSN : 2477-12012477-1309
: Organized by : Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
: https://ejournal.uinbukittinggi.ac.id/index.php/Islam_realitas

: islamrealitas.uibukittinggi@gmail.com - islamrealitas@uinbukittinggi.ac.id
: View Stats "Islam Realitas"
Creative Commons License
Licensed Under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License